IJsfontein Homepage

Categorieën: educatie, educatief, kinderen, Kinderen & jongeren

Opdrachtgever: Regionaal Instituut Dyslexie

Het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) vroeg IJsfontein om hun bestaande oefensoftware te vernieuwen, uit te breiden, en geschikt te maken voor tablets. De software is bedoeld voor kinderen met dyslexie in de groepen 3 t/m 8.

De vraag

De vraag ontstond vanuit de behoefte om de leercurve van cliënten te verhogen en het oefenen leuker te maken. We hebben dit gedaan door educatieve oefeningen te combineren met een spannende virtuele wereldreis. Het monster Riddel reist samen met de cliënten naar 14 werelden waar ze samen een ruime collectie van leerzame, uitdagende en op maat gemaakte oefeningen doen. Ook de back-end is vernieuwd en uitgebreid. Hierin kunnen de behandelaren nu nog makkelijker oefeningen klaarzetten, instellen en afstemmen op de cliënten.

Hoe werkt het?

De virtuele wereldreis van 1,5 jaar (70 weken) bestaat uit 14 werelden; denk bijvoorbeeld aan een onderwaterwereld, de ruimte en de woestijn. Deze werelden zijn ieder opgedeeld in 25 ‘stops’. Achter elke stop kan de behandelaar een aantal oefeningen klaarzetten. Met het voltooien van alle oefeningen in een stop speelt de leerling een voorwerp vrij van de desbetreffende wereld. Op deze wijze kunnen cliënten de gemaakte progressie terugzien in de collectie van verzamelde voorwerpen. Voor de beste resultaten is het belangrijk dat een leerling regelmatig oefent. Wanneer de leerling op 5 verschillende dagen in 1 week alle oefeningen voor die week heeft voltooid wordt naast de vrijgespeelde voorwerpen een spectaculaire bonus behaald. Met behulp van een duidelijk doel, gestructureerde behaalde resultaten en keuze van werelden wordt de nieuwsgierigheid van de gebruikers geprikkeld.

Ook op zoek naar speelse leeroplossingen?

Wij denken graag mee over de mogelijkheden. Bel voor een vrijblijvend gesprek naar 020 33 00 111 of stuur een mail.