IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Into D’mentia

Hoe zou het zijn, als de normaalste zaken opeens niet meer lukken, als je steeds meer vergeet en je opeens afhankelijk wordt van anderen in je dagelijks leven? Dat ervaar je, als je in de schoenen stapt van iemand met dementie, in deze succesvolle dementie-beleving in VR.

Opeens word je mantelzorger

Bij dementie staat de familie in de eerste jaren er vaak alleen voor. Ze moeten opeens gaan zorgen voor een vader, moeder, of partner die dementie heeft, die nog van alles wil, maar steeds minder kan. Een pijnlijk proces voor wie het overkomt. Je wordt mantelzorger en moet al snel dagelijks de noodzakelijke hulp verlenen. Hoe doe je dat? En vooral: hoe hou je dat vol?

Een beleving met impact

In 2012 ontwierp IJsfontein voor stichting Into D’mentia, samen met hen en met wetenschappers en deskundigen een bijzondere interactieve beleving: Into D’mentia: de cabine. Deze ruimtelijke beleving liet spelers een gewone dag beleven vanuit het perspectief van iemand met beginnende dementie. Samen met de aanvullende lotgenoten-training heeft deze beleving de afgelopen 10 jaar een belangrijke rol gespeeld in de zorgeducatie rond dementie.

Vertaalt naar VR

Om grotere groepen te bereiken is in 2021 met de stap gemaakt naar VR. Met een VR bril en interactie die speciaal op de soms oudere doelgroep is afgestemd, is opnieuw een indringende beleving gerealiseerd: Into D’mentia VR 1: Het bedreigde ik.

Meer impact door interactie en beleving

Het krachtige interactieve verhaal van de cabine is in grote lijnen gelijk gehouden in deze nieuwe VR versie, maar er is nu gebruik gemaakt van de mogelijkheden van interactieve virtual reality. De mantelzorger die je tegenkomt loopt nu echt bij jou in de ruimte dankzij 4D filmtechniek. Herinneringen zweven als beelden om je heen. Ook nu wordt je als speler echt onderdeel van het verhaal doordat je zelf dagelijkse dingen doet. De innerlijke stem die je hoort, reageert daarop met de gedachten van iemand met dementie. Ook de gefilmde mantelzorger reageert emotioneel op je onvermogen.

Dankzij deze combinatie van interactie en verhalend beleven, en door de verwisseling van perspectief voor de speler, kunnen spelers een authentiek gevoel krijgen hoe confronterend het is om door dementie je grip op de wereld te verliezen. Een beleving die veel vragen kan wegnemen en je empathie voor iemand met dementie vergroten.

Over de volgende fase van dementie, en de invloed van thuiszorg op de situatie is een tweede VR beleving gemaakt: Into D’mentia VR 2: Het verdwaalde ik.

Contact

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie of kunnen betekenen? Neem contact op met ons of bel 020 33 00 111