IJsfontein Homepage

17 november 2017

Je bent net klaar met het schrijven van een memo, nieuwsbrief of e-learning. Heel mooi, maar jij weet net als ik dat dit maar bij weinig mensen binnen komt. Wil je impact maken? Laat ze een escape room doen en je boodschap komt binnen als een bom.

Razend populair

Escape rooms zijn ontzettend populair en in alle soorten en maten te vinden. De samenwerking, onderlinge afhankelijkheid van elkaar, tijdsdruk, het mysterie en de diversiteit aan puzzels maakt dat dit fenomeen in korte tijd is uitgegroeid tot een zeer geliefd tijdverdrijf. Iets wat mensen graag in hun vrije tijd doen, maar ook iets waar steeds meer bedrijven gebruik van maken voor interne of externe communicatie. De eerste escape room van Google (over haar privacy beleid) opende deze maand haar deuren. Wie is de volgende?

Waar kun je escape rooms voor gebruiken?

Stel je voor dat medewerkers niet via een presentatie over ‘het nieuwe werken’ worden ingelicht, maar in een escape room zelf gaan ervaren wat het ’nieuwe werken’ voor hen gaat betekenen. Ze moeten ‘het nieuwe werken’ gebruiken om de puzzels op te lossen en uit de escape room te komen. Ze ontdekken zo zelf welke (onverwachte) voordelen een andere benadering oplevert.

En wat dacht je van een eigen onboarding escape room? Vind de deur naar je nieuwe werkplek en leer on the way meer over de bedrijfscultuur en manier van werken. Of een escape room als assessment tool? Onder druk komt het natuurlijke gedrag van mensen naar boven. Een ideaal moment om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Waarom is een escape room zo leuk?

In een escape room heb je alle middelen om de oplossing te vinden. Je weet dat het kan. Je moet alleen nog even uitvinden ‘hoe’. Deze zekerheid (die je in het dagelijks leven niet heb) motiveert mensen om aan de slag te gaan en door te zetten.

Een goede escape room is daarnaast zo ontwikkeld dat de speler zich na het oplossen slim voelt en trots is op zijn (team)prestatie. Voor verschillende soorten mensen zijn er verschillende puzzels. Denk aan kijk-, doe- en denkpuzzels. Hierdoor kan iedereen een waardevolle bijdrage leveren. Bij het maken van onze eigen IJsfontein Escape room (die exclusief te spelen was tijdens ons 20-jarig jubileum) hebben we veel geëxperimenteerd met verschillende soorten puzzels voordat de ‘optimale mix’ gevonden was waarbij iedereen, ongeacht leeftijd, ervaring en groepssamenstelling een goed gevoel overhoudt aan de escape.

groep in escape room onze eigen ‘IJsfontein 20 jaar’ escape room

Het laatste ingrediënt dat zorgt voor een enerveren de ervaring is ‘flow’. De term ‘flow’ komt van Mihaly Csikszentmihalyi, een Hongaarse psycholoog die onderzoek deed naar ‘de bron van geluk‘. Eén van de dingen die hij vond was ‘flow’. Een vorm van geluk die je tegenkomt als je hard aan het werk bent en moeilijke dingen doet. In een staat van flow vergeet je de wereld om je heen, ben je super geconcentreerd en ga je volledig op in het moment – iedereen die wel eens een escape room gespeeld heeft, herkent dit gevoel.

Een goede escape room is perfect uitgebalanceerd. Is het te moeilijk of juist te makkelijk, dan raak je uit de flow.

Digitaal of fysiek

De ‘klassieke’ escape room is een fysieke plek (een kamer) waaruit je moet ontsnappen met een klein team door puzzels op te lossen. De kamer is vaak opgebouwd in een niet-alledaags thema en voorzien van een verhaal om de spanning op te bouwen.

Hoewel de sfeer van de locatie veel kan toevoegen aan de beleving is het hebben van een fysieke plek niet perse nodig. De props, de puzzels, de doorloop en het verhaal van de escape room passen vaak in een grote koffer. Zo kun je dus ook je eigen kantoor, een klaslokaal of een bouwkeet omtoveren tot een escape room.

Maar het kan ook digitaal. De oorsprong van de escape room is het digitale spelgenre ‘room escape’ waarin je virtueel met spullen puzzelt. Voor Vilans digitaliseerden wij een escape room zodat deze op de tablet gespeeld kan worden. Deze escape room is bedoeld voor zorgprofessionals. Door het doen van de escape room ervaren ze manieren waarop ze patiënten een gevoel van vrijheid kunnen geven. Alleen als ze een oplossing vinden waarbij de vrijheid van de patiënt niet belemmerd is, lossen ze de escape room op.

Escape room screenshot

De digitale escape room die we maakte voor Vilans, tijdens de lancering op 16 november 2017.

Serious escape rooms

Of je nu clues op de muur moet vinden over je nieuwe werkplek of puzzels oplost op je iPad die je leren hoe je de vrijheidservaring van cliënten in de zorg kan vergroten; serious escape rooms bieden eindeloos veel nieuwe mogelijkheden.

Met onze ervaring in de museale sector, kunnen we de escaperooms een extra laag geven met de nieuwste VR-, AR-, en responsive technologie. Denk aan sensoren, knopjes, objecten die op elkaar reageren en digitale illusies. Maar het kan ook veel simpeler, volledig digitaal op mobiel, tablet of laptop, of eenmalig tijdens een evenement. Op dit moment zijn bij IJsfontein meerdere escape rooms in ontwikkeling voor het onderwijs en het bedrijfsleven.

En daar zijn we heel blij mee. Escape rooms zijn namelijk niet alleen leuk om te doen, maar ook ontzettend leuk om te maken. Zowel voor ons als voor de klant.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een serious escape room bij jou? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.


Onze rondreizende dementie beleving Into D’Mentia is een voorbeeld van een digitaal verrijkte fysieke escape room.

groep in escape room