IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: EO

Ga de strijd aan tegen pesten. Hoe? Door elkaar beter én op een andere manier te leren kennen. Voor het EO programma ‘Anti Pest Club’ ontwikkelden wij de Heldengame. Een digiboardspel voor groep 5 t/m 8 van de basisschool. Het spel is gelanceerd tijdens de anti-pest week.

In het EO programma Anti-pest club gaan Anne-Mar en Thomas op bezoek bij klassen waar veel gepest wordt. Samen met de klas  werken ze eraan om de sfeer te veranderen zodat iedereen met plezier naar school gaat. De heldengame maakt het anti-pest gedachtegoed uit het TV programma toegankelijk voor alle basisscholen in Nederland.

Hoe werkt het?

In de heldengame leren de kinderen in de klas elkaar op een hele nieuwe manier kennen. De leerlingen beantwoorden vragen en stellingen door fysiek op een bepaalde plek in de klas te gaan staan. De vragen gaan over van alles: Spreek je thuis een andere taal dan Nederlands? of in wat voor soort huis woon je?.  Kinderen komen zo bij hele andere kinderen te staan dan waar ze normaal mee omgaan en ontdekken dat ze meer gemeen hebben dan ze dachten.

Na de vragenronde krijgt de klas stellingen voorgelegd. Bart lacht om de flaporen van Emma. Emma lacht mee. Is dit plagen of pesten?. Na elke stelling gaat de juf met de klas in gesprek. Wat vinden ze eigenlijk en waarom? Samen maken ze een keuze. De heldengame vertaalt dit naar een gedragsregel en legt het vast in het heldencontract.

Na de stellingen is het tijd voor de powerproof. Kinderen gaan met het groepje waarin ze staan een challenge aan: vind zo snel mogelijk 5 rode voorwerpen of noem 3 Nederlandse plaatsnamen met de letter a. Zo ervaren de kinderen hoe het is om samen te werken met kinderen waar ze normaal niet gauw iets mee zouden doen.

Aan het einde van het spel krijgen ze het heldencontract wat ze zelf hebben samengesteld.

‘Het moet wel ergens over gaan’

Tijdens de test die we deden in groep 6/7 van een basisschool bleek hoe belangrijk het was dat we de juiste vragen stelden. De vragen moesten wel ergens ‘gaan’. Een vraag als hou je van wortels is te oppervlakkig. Op basis van deze test hebben we de content aangepast. Ook gaven de kinderen aan dat ze het heel leuk vonden dat ze hun mening mochten geven en dat ze zelf mochten bepalen wat er in het contract komt. Niet de juf bepaalt de gedragsregels, maar de klas!

Contact

Wat kunnen we voor jou doen?

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie of kunnen betekenen? Neem contact op met ons of bel 020 33 00 111