IJsfontein Homepage

Categorieën: bedrijfsleven, gamification, gedragsverandering, volwassenen

Opdrachtgever: Albert Heijn

Albert Heijn wil creativiteit en ondernemerschap stimuleren binnen de teams van de inkoopafdeling. Verbetering van deze eigenschappen helpt ze beter in te spelen op de dynamische markt waarin ze opereren. Aan IJsfontein de taak om hier een slimme en speels oplossing voor te bedeken. Dit resulteerde in de tafelspelen: Een langlopend traject waarbij we zowel analoge als digitale middelen hebben ingezet om de gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen.

De tafelspelen zijn voor de medewerkers een aanleiding om uit de dagelijkse routine te stappen. Bovendien geven ze structuur aan het onbekende pad van innovatie. Het moedigt medewerkers aan om zichzelf van een nieuwe kant te laten zien. Teams worden zo gestimuleerd om verschillende brainstorm technieken toe te passen en samen tot nieuwe ideeën te komen. Dit doen ze aan de hand van een challenge. Elke challenge duurt 10 dagen en heeft een zorgvuldig gekozen thema.

Niets is te gek

De challenges worden ondersteunt door een app die de teams helpt bij de groepsdynamiek, het doen van onderzoek (design thinking), brainstormen en het pitchen van hun idee. Aan het eind van die tien dagen worden alle ingediende ideeën zichtbaar en de winnaars bekend gemaakt.

Tijdens een challenge is niets te gek: de gevestigde orde mag op haar grondvesten schudden. Elk idee is in potentie een goed idee. Op een levensgrote interactieve ABRI (reclamezuil) in het pand worden in aanloop naar de challenge ‘teasers’ getoond. Weetjes, feitjes, foto’s en vragen.

Deelnemen aan de challenges is vrijwillig. Dit is een bewuste ontwerpkeuze. Door deelname vrijwillig te maken geef je medewerkers namelijk autonomie en doe je een beroep op hun intrinsieke motivatie. Precies wat we wilden.

Resultaat

De eerste anderhalf jaar waren een groot succes en leidde tot 12 challenges, 505 ideeën en 85 ingediende pitches. 90% van de teams heeft zelfs aan meer dan 3 challenges meegewerkt. Dit is zeer hoog, gezien de vrijwillige participatie. Wij geloven dat de kwaliteit bij verplichte participatie in de verste verte niet opweegt tegen 90% van de teams die zich volledig, vrijwillig en enthousiast op deze uitdagingen stort.

De teams en hun managers geven bovendien aan gegroeid te zijn in creativiteit en ondernemerschap. En, last but not least, de teams pakken – ook buiten de challenges om – de Tafelspelen app erbij om op eigen initiatief samen te brainstormen.

Practice what you preach

De tafelspelen draaien om experimenten: ideeën bedenken, prototypes maken, uitproberen en aanpassen. In het kader van ‘practice what you preach’ zijn we voor dit traject ook zelf gaan experimenteren.

We wilden alle verschillende middelen die de afgelopen 2 jaar zijn ontwikkeld aan elkaar koppelen. Om te onderzoeken hoe we dat het beste kunnen doen, hebben we een analoge versie van de tafelspelen gemaakt. Aan de hand van een per tafel gepersonaliseerde analoge speeldoos, worden tafels door het hele proces van inspiratie, ideeën en feedback ophalen heen geleid. Deze speeldoos is een prototype, maar wel zo realistisch gemaakt dat het voelt alsof het echt is. Op basis van de feedback die we krijgen gaan we door ontwikkelen. Dit kan digitaal of analoog.

Wordt vervolgd.

Op zoek naar een partner in leren?

IJsfontein heeft ruime ervaring met educatie, spelend leren en trajecten voor gedragsverandering. Neem contact met ons op voor meer informatie: info@ijsfontein.nl of 020 33 00 111.