IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Marinemuseum

De ervaring speelt zich af tijdens de koude oorlog op marineschip Hr. Ms. De Ruyter. Hoe was het om op een marineschip te werken aan een NAVO-missie? Bij het Marinemuseum kan je in een echt brugdeel ervaren hoe dit had kunnen zijn.

Samen met een groep spelers krijg je een briefing en de rollen voor op de brug worden verdeeld. Word je een radarcontroller, roerganger of wapencontroller? Je wordt vervolgens geleid door het schip en naar het brugdeel. Tijdens de ervaring krijgt iedere rol een eigen game met specifieke taken. Maar net zoals in het echt is er samenwerking nodig en de games zijn verbonden en afhankelijk van elkaar. Alleen door samen te werken kan de opdracht opgelost worden.

De beleving is ontworpen voor vooral jongeren tussen 12-18 jaar maar is open voor alle bezoekers. Het bestaat uit 5 games en deze kunnen door een of twee personen gespeeld worden waardoor de groepsgrootte kan wisselen tussen 5 en 10 personen.

Het brughuis

Je speelt de game in het oude brughuis op het terrein van het Marinemuseum. De game-schermen zijn ingebouwd in de bestaande meubels en ze zijn ontworpen zodat ze het gevoel geven een onderdeel daarvan te zijn. De ramen zijn afgedekt door schermen om de speler het gevoel te geven dat je echt op zee bent.

De games

In het verhaal is het marineschip De Ruyter onderdeel van een groter konvooi. Je opdracht is om dit konvooi te verdedigen tegen de raketten die jullie zien aankomen op het radarscherm.

Wapencontroller

De wapencontroller zorgt voor dat, afhankelijk van bijvoorbeeld hoe ver ons schip zich verhoudt tot de aanvaller, het goede wapen is gekozen. Daarnaast is de input van de radarcontroller belangrijk om te weten in welke richting de aanval is. Als dit helder is kan de wapencontroller richten en schieten. Hopelijk is het raak en wordt de dreiging uitgeschakeld.

Roerganger

De roerganger heeft de belangrijke taak om het schip op koers te houden door weer en wind. Als dit lukt is het een grotere kans dat de wapencontroller goed kan richten.

Samen ontwerpen

De game is ontworpen samen met inhoudsdeskundigen van het Marinemuseum en uitgebreid getest met de doelgroep in onze testlab bij IJsfontein. Daarna zijn aanpassingen gedaan voor dat alles werd ingebouwd en geïnstalleerd in het museum.

Ijsfontein heeft samen met het Marinemuseum, The New Base en Kloosterboer Décor de ervaring uitgevoerd. Sound design door Sonic Picnic.