IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: NEMO

Een koelkast of een kleerhanger? Een brug of een broodrooster? Bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Daar is creativiteit voor nodig, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Voor NEMO ontwikkelde IJsfontein digibordlessen om het aantrekkelijker te maken voor leerkrachten om Maakkunde te geven.

Maakkunde

Maakkunde laat basisschoolleerlingen experimenteren met realistische ontwerpuitdagingen: ze stimuleert een onderzoekende houding en versterkt hun zelfvertrouwen. Kinderen verbreden hun kennis en ontwikkelen 21e-eeuwse vaardigheden als creativiteit, samenwerken en probleemoplossend denken.

Kant-en-klare digibordlessen

Voor de 20 verschillende modules ontwikkelden IJsfontein samen met NEMO een serie van 4 digibordlessen. Tijdens het ontwerpproces hebben we de lessen meermaals laten testen door leerkrachten om zo Maakkunde zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en de drempel voor leerkrachten om Maakkunde te geven te verlagen.

Ontdekken en experimenteren

In elke module zitten één of meerdere interactieve onderdelen, waarmee leerlingen spelenderwijs de verschillende natuurkundige fenomenen zoals geluid, evenwicht en krachten kunnen ontdekken. 

Zo kun je kijken welke eigenschappen van een vliegtuig maken dat het goed kan vliegen of ontdekken wat een zaadje nodig heeft om te ontkiemen. Zet je de instellingen niet helemaal goed, grote kans dat je vliegtuig neerstort of je boon verschrompeld.

Op maakkunde.nl/lesmateriaal kun je alle digibordlessen en losse interactieve onderdelen bekijken.