IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Lister

Wist je dat mensen met een ernstige psychische ziekte gemiddeld 10 tot 25 jaar eerder overlijden dan gezonde mensen? Voor Lister (een herstelondersteunende organisatie voor mensen met psychische kwetsbaarheid) en het UMC Utrecht ontwikkelden we Mūva, een app die mensen helpt dagelijks te bewegen. Beweging is voor psychische patiënten van levensbelang.

Dagelijks motiveren om te gaan bewegen

Door hun ziekte en de medicatie zijn mensen met een complexe mentale aandoening minder gemotiveerd om te gaan bewegen. De opdracht voor dit project was dan ook om een game te ontwikkelen die mensen dagelijks motiveert te gaan bewegen.

Samen kom je verder

In Mūva kan Iedereen zijn eigen doelen stellen, waardoor is het mogelijk voor cliënten en begeleiders om de game samen te spelen, ieder op zijn eigen niveau. Hierdoor ontstaat er een win-win situatie, want zowel de cliënten als de begeleiders worden zo gemotiveerd om meer te gaan bewegen. Daarnaast hebben de begeleiders een goede tool om het dagelijks bewegen te bespreken met de cliënt.

Als… dan… , anders dan…

Doelen worden opgesteld in de ‘als.. dan..’ vorm. Een veelgebruikte methode om een nieuw gedrag op een simpele manier aan te leren. Speciaal voor deze doelgroep ontwikkelden we ook de ‘anders dan…’ optie. Uit het analyse onderzoek was gebleken hoe moeilijk het soms kan zijn voor cliënten om hun doelen uit te voeren. Om toch het gevoel van succes te kunnen geven, kunnen ze op deze manier een kleine ‘anders dan…’ toevoegen aan hun doel. Bijvoorbeeld Als ik heb geluncht dan ga ik een rondje wandelen, anders dan ga ik even op het balkon staan.

Bouwen aan een stad

Nadat de doelen zijn ingesteld, worden spelers elke dag herinnerd aan hun doel. Door hun voortgang op te geven kunnen ze verschillende huisjes verdienen die samen een stad vormen. Daarnaast kan de speler ook opgeven welk weertype past bij zijn gevoel van deze dag. 

Op een subtiele manier ben je als speler bezig met het maken van een grafiek waarin het effect van bewegen op je gemoedstoestand zichtbaar wordt. 

Belonen, juist ook als het even niet goed gaat

Spelers beginnen de game als riksja rijder met het doel om sultan worden. Door deel te nemen aan de game, kunnen punten worden verdient. Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat er ook punten kunnen worden verdient als een speler even niet deelneemt aan de game. Zo krijgen spelers bijvoorbeeld een beloning als ze een week de app niet hebben geopend. Want juist op dat moment wilden we spelers weer een warm welkom geven.

Evidence based design

Door veel met de doelgroep en experts te praten en prototypes elke keer met de doelgroep te testen hebben we een game ontwikkeld die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. 

Effect

Vanaf maart 2021 zal Mūva gebruikt worden in een onderzoekstraject bij Lister waarbij 150 cliënten en hun begeleiders met de game aan de slag zullen gaan.