IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Bovag

De autobranche moet mee met de tijd. Klanten zijn al lang online aanwezig, maar sommige autobedrijven nog altijd niet. De klant is mondiger en digitaal vaardig. Het is belangrijker dan ooit om klanten klantvriendelijk te benaderen en creatief en soepel te zijn in het aanbieden van klantgerichte oplossingen, anders zijn ze zo weg. Maar zijn werknemers wel in staat om dit brede scala aan oplossingen te kunnen bieden? Hoe inventariseer je dat in een autobedrijf de vaardigheden van het team? Hoe start je het gesprek over persoonlijke ontwikkeling? Met ‘de Fiksers’!

Blended learning

De Fiksers is een bordspel in combinatie met een mobiele website, gemaakt ik opdracht van Bovag, voor de Nederlandse autobranche. De website fungeert als spelbegeleiding, en bevat vele korte filmpjes daarin typische klantdilemma’s die voorkomen in de autobranche. Het bordspel bevat vervolgens de mogelijkheden om antwoord te geven op elk dilemma, en de mogelijkheid voor spelers om hun punten en andere voortgang bij te houden.

Persoonlijk en veelzijdig

In het spel vullen spelers een persoonlijke profielkaart in. Een profielkaart bevat een lijst met vaardigheden, en spelers mogen zelf bepalen hoe goed ze zijn in elke vaardigheid. Na elk dilemmafilmpje kiezen de spelers samen een mogelijk antwoord. Elk mogelijk antwoord vraagt een vaardigheid die nodig is, heeft een kans van slagen en mislukken, en de hoeveelheid punten die de oplossing waard is. Ook kan een oplossing iets kosten, bijvoorbeeld geld of moeite of tijd.

Als oplossingen succesvol worden uitgevoerd, dan krijgen de spelers punten, en de mogelijkheid hun profielkaarten aan te vullen met extra vaardigheden. Zo spelen ze samen verder en komen ze steeds mogelijkere dillema’s tegen.

Het spel is persoonlijk omdat elke speler zichzelf kan zijn in het spel. Vervolgens komt het team aan tafel er achter wat dat voor gevolg heeft in de dilemma’s die het spel voorschotelt. Het spel biedt middels zijn herkenbare dilemma’s, vaardigheden, en reflectie achteraf enorm veel mogelijkheden tot inzicht en gesprek met een team.

Conversationstarter

Zijn alle vaardigheden wel voldoende aanwezig in dit team? Hebben we vooral experts of juist mensen met een brede skillset? Overlappen we elkaar niet teveel? Hoe uniek is iedereen? Wat mist er nog in ons team? Wat zouden wij doen als we echt in deze situatie zouden zitten?

Typische vragen die opkomen tijdens het spelen. Het spel wordt ervaren als een zeer waardevolle opening om een gesprek te voeren over klantvriendelijkheid en persoonlijke ontwikkeling binnen een team.

Contact

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie of kunnen betekenen? Neem contact met ons via mail, of bel ons op 020 33 00 111