IJsfontein Homepage

5 oktober 2018

Tekst: Roos Menkhorst
Fotografie: Aisha Zeijpveld
Uit: Marineterrein Magazine

Voor Hayo Wagenaar, medeoprichter van IJsfontein, draait het leven om spelend leren. Met IJsfontein ontwikkelt hij allerlei digitale toepassingen om jezelf te verbeteren.

Hayo Wagenaar is een van de oude rotten van het Marineterrein. Innovatie begon voor hem met een cd-rom, vertelt hij in zijn kantoor. Samen met Jan Willem Huisman richtte hij in 1997 het bedrijf IJsfontein op. De twee mannen leerden elkaar kennen via de studie Interaction Design. Samen ontwikkelden ze voor hun afstuderen een spel waarin kinderen van alles te weten komen over natuurkundige principes. Het spel werd een groot succes. ‘Het was gelijk de kick-off van IJsfontein’, vertelt Wagenaar.

Speelse methodes

Ruim twintig jaar later draait het bedrijf – met veertig medewerkers en een vestiging in Duitsland – zo’n vier miljoen euro omzet per jaar. Ze maken games, installaties en ze doen VR-projecten. Niet alleen voor kinderen, inmiddels ontwerpen ze zelfs meer educatieve toe-passingen voor volwassenen, vertelt Wagenaar. ‘Wij proberen het vakgebied steeds verder te duwen door speelse methodes te gebruiken. Je kunt mensen vertellen hoe het zit, maar je kunt het ze ook laten uitvinden.’

Dementie ervaren

De voorbeelden zijn legio: IJsfontein bedenkt projecten voor musea, voor kinderen, voor e-zorg en voor grote bedrijven. Hij noemt ‘Into D’mentia’, een project dat ze in opdracht deden voor een stichting die opkomt voor de belangen van mantelzorgers. Ze bouwden in een container een keuken na waarin mantelzorgers kunnen ervaren hoe iemand met beginnende dementie de wereld ziet. ‘De bezoeker krijgt een vest aan met speakertjes. Een stem geeft ze opdrachten: “wandel door de keuken”, “doe de koelkast open”. Opeens komt een dochter tevoorschijn die boos is. Ze begrijpen niet waarom. Ze moeten de radio uitzet-ten, maar dat gaat niet.’ De bezoeker wordt zo steeds meer in verwarring gebracht, en dat is precies het doel, benadrukt Wagenaar.

Leren door beleven

‘Wij willen belevingen creëren voor mensen en ze zo iets bijbrengen. Just do it, dat is waar wij in geloven.’ Wagenaar staat op voor een korte rond-leiding door het gebouw. In de gang hangt als wandbekleding een groot legobord met poppetjes en tientallen gekleurde blokjes. ‘Het leek ons zo leuk’, zucht Wagenaar. Hij wijst naar het bord: ‘Het idee was dat onze medewerkers hierop kunnen laten zien met welk project ze bezig zijn.’ Het zou een soort dagelijks veranderend patroon moeten opleveren. Helaas is dat niet het geval, moet hij na een paar maanden concluderen. ‘In werkelijkheid bewegen projecten niet zo snel.’ Hij haalt zijn schouders op: ‘Uitproberen is de enige manier om te kijken of iets werkt.’

Dit interview komt uit het nieuwe magazine van het Marineterrein, het meest innovatieve stadskwartier van Amsterdam. Het gehele magazine is hier te downloaden.

Hayo Wagenaar