IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Nationaal Archief

Hoe breng je oude archiefstukken tot leven? Met een verhaal natuurlijk! Voor het Nationaal Archief ontwikkelden wij samen met tentoonstellingsontwerper Platvorm een spannende interactieve speurtocht door een speciaal ontworpen verhalen archief. In de tentoonstelling ‘Wie ben ik, wie was jij?’ ervaar je hoe tijd, plaats en de omstandigheden waarin je geboren wordt, invloed hebben op de mogelijkheden en keuzes die je wel of niet hebt.

Aan de hand van bekende en minder bekende historische personen ontdekken kinderen, van basis en voortgezet onderwijs, dat gelijke behandeling en gelijke rechten niet vanzelfsprekend zijn. Wanneer de speurtocht niet door een school geboekt is, is deze open voor andere bezoekers met een aangepast programma.

Hoe werkt het?

Deze interactieve tentoonstelling in het Nationaal Archief biedt vier verschillende programma’s die scholen met hun leerlingen kunnen volgen: Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog, Van huis en haard, Handel en slavernij en Vecht voor je recht. Aan elke thema zijn historische figuren gekoppeld.

Na een introductie film en een kort groepsspel over het gekozen thema gaan de jongeren in groepjes van 3 met een tablet en 2 zaklampen op onderzoek uit in de speciaal ontworpen donkere archiefgrot. Binnen een half uur moet ieder groepje het leven ontrafelen van één van de bijzondere personages. Dankzij de tablet kunnen ze chatten met hun personage. Al chattend leren ze wat hij of zij allemaal heeft meegemaakt en kunnen ze daarover vragen stellen. De personages geven hen ook opdrachten. Zo moeten ze op verschillende plekken in de ruimte op zoek naar de archiefstukken die de geheimen van hun personage vrijgeven.

De archiefstukken zijn de belangrijke puzzels die ze moeten oplossen om verder te komen in het spel. Je ziet de leerlingen dan ook vol overgave met de oude documenten aan de slag gaan. De antwoorden die ze in de archiefstukken vinden confronteren hen tegelijk met bijzondere, vrolijke of pijnlijke momenten uit het leven van hun personage. De kinderen worden gedurende de hele speurtocht uitgedaagd om zich in te leven in hun personage en na te denken over wat zij zouden doen als ze in diezelfde situatie zouden zitten.

Donker

Oude documenten moeten in het donker bewaard worden. Zo blijven ze langer behouden. Van dit gegeven hebben we slim gebruik gemaakt. Met behulp van interactief licht leiden we de groepjes heel subtiel door de ruimte, of eigenlijk doen ze dit zelf. Ieder groepje volgt zijn eigen kleur en omdat het wordt aangestuurd door de software in de tablet en door wat de kinderen tijdens het spel zelf doen, verandert het licht elke keer op het juiste moment en leidt ze naar nieuwe plekken in de speurtocht. Naast een tablet krijgt ieder groepje ook twee zaklampen mee. Hiermee kunnen ze de objecten die ze vinden beter bekijken. Het donkere archief, de verschillende kleuren licht en de zaklampen maken het tot een spannende zoektocht. Bovendien helpt het de kinderen om te focussen.

Reflectie

Wat zou jij doen als je als kind wordt weggegeven en opgroeit in een ver land? En wat als je wilt studeren, maar je mag niet omdat je vrouw bent? Heb je eigenlijk wel iets te kiezen als je in slavernij wordt geboren? De speurtocht daagt de kinderen expliciet uit om zich in te leven in andere mensen en om hun eigen mening te vormen. Ze hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar worden gestimuleerd iedere keer hun eigen mening vormen.

Na afloop komen alle groepjes samen bij een grote projectie van alle gevonden verhalen en vergelijken ze met een museumdocent van het Nationaal Archief de verschillende personages. Ze gaan met elkaar in gesprek over de verschillende kansen die de verschillende personages gehad hebben en de verschillende keuzes die ze daarbij hebben gemaakt. En wat zouden ze zelf hebben gedaan?

Contact

Wat kunnen we voor jou doen?

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie of kunnen betekenen? Neem contact op met ons of bel 020 33 00 111