IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Siemens

Tijdens Siemens Regiobijeenkomsten wordt stilgestaan bij Customer Intimacy, waarvan het doel is de klant centraal en voor het belang van Siemens te zetten. Een belangrijk onderdeel van Customer Intimacy is Leverage. De bedoeling is daarvan is elkaars krachten te gebruiken en elkaar te versterken. Iedereen bij Siemens moet tijdens het samenwerken zowel vanuit zichzelf denken als vanuit de ander om samen verder te kunnen groeien.

Communicatie en samenwerking

In Het grote hefboomspel staat communicatie en samenwerking centraal. Het spel wordt met verschillende teams in vijf ronden gespeeld. In de eerste ronde kan iedereen met het eigen team oefenen met hoe het spel werkt en naarmate de ronden vorderen wordt alles ingewikkelder en hebben de teams elkaar meer en meer nodig. Er zal goed moeten worden gecommuniceerd en samengewerkt

Klantopdrachten

Uiteraard staat in het spel de klant centraal. Ieder team moet in iedere ronde zoveel mogelijk klantopdrachten zien te voltooien. In het spel moet een team hiervoor de juiste kaartjes met abstracte vormen bij elkaar zien te krijgen. Voor ieder klantopdracht met de juiste verzamelde kaartjes krijgt het team punten.

In de eerste rondes heeft het team de benodigde kaartjes in eigen bezit, maar in de daarop volgende rondes zijn daarvoor kaartjes van andere teams nodig. Om zo effectief mogelijk deze kaartjes te bemachtigen is het noodzakelijk een gezamenlijke communicatie- en uitwisselingsvorm te vinden. 

Spelers kunnen gedurende de rondes met elkaar onderzoeken hoe het beste kan worden samengewerkt, maar tussen de rondes is extra tijd beschikbaar om met het eigen team, maar ook teamoverstijgend te evalueren om de samenwerking te verbeteren om de hoogste regio-score te bereiken!

Het grote hefboomspel

Het grote hefboomspel bestaat uit 1 grote doos met daarin 25 kleine doosjes met elk 20 opdrachtkaartjes en 60 teamkaartjes. Daarmee heeft ieder team in elke ronde een eigen doosje als startpunt!

Op deze manier kan het spel zonder veel voorbereidingstijd worden opgestart. Bovendien er is rekening mee gehouden dat tijdens het spel alles snel beoordeeld kan worden en dat na iedere ronde de kaartjes eenvoudig hun weg terugvinden naar het juiste doosje!

Ook zijn er materialen ontwikkeld voor de begeleiders van het spel, waarmee ze voor, tijdens en na het spelen het proces makkelijk kunnen ondersteunen. Daardoor ontstaat er veel ruimte voor inhoudelijke begeleiding van de spelers en voor reflectie op hun communicatie en samenwerking.