IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Siemens

Siemens Building Technologies is een groot bedrijf met vele afdelingen. Ook zijn er monteurs buitendienst, die grotendeels zelfstandig de systemen onderhouden in de gebouwen van klanten. Deze monteurs blijken vaak voor de klant een eerste aanspreekpunt te zijn, maar vaak is dat niet het juiste startpunt. Hoe zorg je er voor dat belangrijke informatie, inzichten, meningen en mogelijke leads die op het verkeerde punt van de organisatie binnenkomen, wel uitkomen bij de juiste persoon? En hoe kun je leren luisteren naar de klant? Met deze opdracht creëerden we de Customer Intimacy spellendoos.

Een dag vol spelen en leren

De spellendoos voor Siemens bevat niet één, maar drie spellen. Samen vormen ze een 1-2-3tje om van een groep nonchalante deelnemers enthousiaste spelers te maken. De spellen passen in een volledige ontworpen dagdeel met presentaties een reflectiemomenten.

Wie ben ik?

Spel 1 is een variant van het bekende ‘wie ben ik?’ maar dan met producten, klanten en beroepen binnen Siemens BT. Het is een laagdrempelig spel om mee te beginnen, en dient als doel mensen los te maken, en tegelijkertijd de kennis binnen de organisatie iets te vergroten.

Taartenbakkers

Spel 2 noemen we ‘taartenbakkers’. Het is een specifiek ontworpen spel wat duidelijk maakt hoe gemakkelijk er dingen mis kunnen gaan in de communicatie. In het spel moeten spelers met de rol ‘partyplanner’ een aantal taarten zien te vinden aanwezig onder de spelers met de rol ‘taartenbakker’ voor spelers met de rol ‘klant’. Het enige probleem? De taarten zijn illustraties die spelers niet aan elkaar mogen laten zien, en ze lijken allemaal erg veel op elkaar.

Wat ontstaat is een spel waarin spelers samen tot een manier komen om een ‘taart’ juist en accuraat te kunnen omschrijven, en zo snel de juiste taart te vinden. Maar dat duurt wel even! In het begin heeft niemand een idee op welke manieren de ene taart van de anderen kan verschillen, of welke details belangrijk zijn.

Het spel maakt een duidelijk punt over heldere communicatie door middel van goeie vragen stellen en goed luisteren.

De Customer intimacy game

Spel 3 lijkt op spel 2, maar bevat in plaats van taarten siemens BT producten, klanten en services. Hier kunnen we zien hoe de spelers de lessen meegenomen uit spellen 1 en 2 combineren in spel 3.

Nagesprek

Alle spelen worden uitvoerig nabesproken en gekoppeld aan de boodschap die Siemens BT wil meegeven aan de spelers middels presentaties die navolgend gegeven worden.

Reacties

Deze spellendoos wordt nu, jaren na het maken, nog steeds liefdevol aangehaald door de mensen die hem gespeeld hebben binnen Siemens. Inmiddels zijn we bezig met een vervolg.

Wat veel positieve reacties kreeg was de mooie lijn van spel 1 naar 2 naar 3, de hoeveelheid plezier die spelers ervaren in het spelen van de spellen, en hoe gemakkelijk het is om na het spelen de link te leggen naar de eigenlijke boodschap.

Bereidheid creëren door middel van spel

In essentie creëren deze spellen samen een ervaring. Een ervaring waarin spelers op een hele persoonlijke en tastbare manier voelen hoe belangrijk communicatie is. Zowel met de klant, als met de eigen organisatie.

In die staat van zijn is er bereidheid gecreëerd om te luisteren naar de boodschap van Siemens met dit event: We moeten intiemer worden met onze klanten en beter luisteren en vragen stellen. Deze boodschap komt vele malen beter aan, door het spelen van de spellen voorafgaand aan de boodschap, en creëert een blijvende herinnering aan het belang ervan.

Contact

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie of kunnen betekenen? Neem contact op met ons of bel 020 33 00 111