IJsfontein Homepage

9 oktober 2017

Vorige week donderdag staakten de basisschool leerkrachten. Reden: meer salaris en minder werkdruk. Helemaal terecht vinden wij. We steunen de staking dus van harte maar hadden ook een opvangprobleem voor onze kinderen.

Met 40 creatieve mensen moet dat op te lossen zijn.

9:00 uur: de ijsschool-voor-1-dag begint

17 IJskinderen in een kringetje. Na een rondje namen, leeftijden en superkrachten trapt collega Pieter trapt de dag af met een schrijfles.

Eh schrijfles… dat is toch best saai?

Niet van Pieter. Pieter is namelijk onze bovenste beste handlettterkoning. Ieder kind mag van Pieter zijn eigen naam op een bordje kalligraferen. Ze gaan met krijt, ecolinestiften , glitters en een brander aan de slag.

Schrijfles is te gek.

Even buiten spelen

En hop, door naar les 2 met Juf-voor-1-dag Marieke: maak je eigen VR wereld. Dat is best een vage opdracht. Maar met wat tips van ludodidactiek expert Evert Hoogendoorn formuleren we een helder doel: ontwerp een VR wereld waarin een grote olifant en een kleine muis zich kunnen verstoppen voor de hongerige leeuw.

Daar kunnen ze wat mee. In tweetallen ontwerpen de kinderen hun eigen wereld in CoSpaces. Een hele fijne tool. Zelfs de kleuters vonden met een beetje hulp snel hun weg. De kinderen leren spelenderwijs over perspectief, draaihoeken en verhoudingen en natuurlijk over VR. Na het ontwerpen lopen ze met cardboard brillen door hun eigen wereld (en tegen deuren en tafels)

Broodje eten

En naar meester Luuk. Luuk is de zoon van creatief directeur Hayo en uitgeroepen tot de allerleukste jeugdtrainer van het jaar. Dat kwam goed uit. Ruim een uur zijn de kinderen in regen, wind én gelukkig ook zon buiten aan het rennen, gooien en springen.

Muziek

Meester Thijs Spook van de HKU op de gitaar en de kinderen op een trommel, triangel of Xylofoon. Ieder instrument krijgt zijn eigen symbool en zo kan elk kind zijn eigen muziekstuk componeren en opnemen met de app garageband. De zelf gecomponeerde muziek voegen de kinderen als achtergrond toe aan hun VR wereld.

De schooldag zit er op

Met een koekje en limonade kijken we gezamenlijk de foto’s en filmpjes van de dag terug.

En dan op zoek naar de uitgang

..in onze pop-up escaperoom. In groepjes van 4 gaan de kinderen de uitdaging aan. Het was een grote hit. Opvallend is dat kinderen dit eigenlijk net zo goed kunnen als volwassenen. Bovendien werd er een beroep gedaan op hun rekenvaardigheden en vermogen tot logisch nadenken. Stiekem ook nog educatief verantwoord dus. De andere kinderen testen ondertussen onze Kinect installatie voor Waternet en doken in een koffer met lego.

Moe maar voldaan sluiten om half zes de deuren van deze school-voor-1-dag.

Petje af en een diepe buiging voor al die leerkrachten die dit dagelijks doen met nog véél meer kinderen en nog veel minder hulp.