IJsfontein Homepage

Categorieën: e-learning, gedragsverandering, kinderen, serious game, tv & film, winnaars

Opdrachtgever: NTR

IJsfontein maakte de serious game 13 in de Oorlog in samenwerking met de NTR. Vanuit het perspectief van een leeftijdsgenoot ervaren kinderen hoe moeilijk het is om de juiste beslissingen te nemen.

Awards:

In het kort

De 13-delige NTR geschiedenisserie 13 in de Oorlog legt de Tweede Wereldoorlog uit via verhalen van tieners. Onze serious game sluit aan bij de tv-serie, maar kan ook los gespeeld worden. De game maakt oorlog concreet en laat de keuzes en dilemma’s zien.

Hoe het werkt

Het spel speelt zich af in 1940, je bent 13 en je woont in Rotterdam. De stad is gebombardeerd en je vader is vermist. Je gaat op zoek, maar dat is helemaal niet zo makkelijk: iedereen die je tegenkomt heeft zijn eigen problemen.

Sommige mensen kunnen je helpen, maar daar staat wel wat tegenover. Je moet bedenken of je bepaalde risico’s neemt. Bijvoorbeeld: vertel je de Duitse officier wel of niet dat je op zoek bent naar je vader?

Reacties op 13 in de oorlog

Margreet van den Berg op ict-en-onderwijs.blogspot.nl:

“De keuzes die je als speler moet maken zijn niet vanzelfsprekend en zullen zeker tot discussies leiden in de klas. En daarmee dient het spel zijn doel: het zet de speler aan tot denken wat een oorlog betekent, hoe moeilijk het is om in een oorlog goede keuzes te maken en dat goede keuzes soms ook nare gevolgen kunnen hebben.”

Crossmedia concept

IJsfontein organiseerde in samenwerking met Swinxs een interactieve speurtocht tijdens de lancering van de game op Cinekid 2009. Met een speciaal polsbandje konden bezoekers van Cinekid de 13 in de Oorlog speurtocht doen in aanvulling op de serie en game.

Resultaat

De crossmediale aanpak sloeg aan. De website werd in drie maanden tijd bijna 150.000 keer bezocht. 90.000 bezoekers hebben de serious game gespeeld.

Contact

Lotte Vergouwen of Hans Luyckx 020 33 00 111.