IJsfontein Homepage

10 april 2016

Afgelopen donderdag werden de Kinder Media Awards uitgereikt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Deze awards zijn voor de makers van de beste apps, websites en (spin-offs van) digitale boeken voor kinderen. IJsfontein ging naar huis met 2 prachtige awards.

Als eerste won de Bollo app die wij maakten voor Landal Greenparks de Media Ukkie award. De jury vond dit de beste app voor peuters en kleuters:

‘De app Bollo is verrassend en origineel. De jury is erg gecharmeerd van de kunde van deze appontwikkelaars en hoopt dat veel ukkies en hun ouders kennis zullen maken met Bollo en zullen genieten van de inspirerende werelden.’

bollo media ukkie

Gouden Apenstaart XL

Na een prachtige introductie overhandigde juryvoorzitter Marjolijn Bonthuis namelijk de allereerste Gouden Apenstaart XL ooit aan Jan-Willem Huisman en Hayo Wagenaar.

Dit is een prijs voor een persoon of organisatie die zich bijzonder heeft ingespannen voor betere digitale inhoud voor kinderen. Hij werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. De heren waren verrast en zeer vereerd met deze extra grote aap.

gouden apenstaart XL

Het juryrapport

‘IJsfontein startte in 1997. Twee studenten, Huisman en Wagenaar, stortten zich min of meer als eersten op de digitale markt voor kinderen. En die markt liep vooral warm voor cd-roms. Internet was niet aan kinderen besteed. Dat veranderde na 2001 steeds rapper, we weten er alles van. En bij die veranderingen bleef IJsfontein overeind als leidend bedrijf. De succesvolle sites, (serious) games, apps en interactieve installaties wisselden elkaar non-stop af. En nog altijd.

Ze blijven zich vernieuwen, en staan daarom nog altijd als ‘jong’ te boek, met de IJsfontein-wichelroede zoekend naar hoe je de nieuwsgierigheid van kinderen kunt prikkelen. Dat deden ze in 1997 en doen ze in 2016 nog steeds. Volgend jaar vieren ze hun 20-jarig jubileum. Dat is wel een XL waard, zouden we willen zeggen.

Waar zijn we ze dankbaar voor?

  • Van Jan-Willem Huisman en Hayo Wagenaar leren we dat je altijd moet uitgaan wat goed is voor kinderen, en dan pas wat goed is voor de klant.
  • We leren van ze om trouw te zijn aan je filosofie, ook als dat betekent dat je ’nee’ moet verkopen aan een potentieel grote klant.
  • We leren van ze hoe belangrijk het is kinderen te betrekken in het creatieve proces. Dat deden zij als eersten, en als de besten.
  • We leren de kunst van de interactie van ze.
  • We leren van ze hoe belangrijk humor is voor kinderen, en hoe je dat goed digitaal kunt doen.
  • We leren dat ook in een moeilijke markt passie boven alles gaat.

Jan-Willem en Hayo zijn na zoveel jaren nog steeds jong van geest. Ze dromen en denken na. Daarom kun je wel zeggen dat ze van de digitale kindercontent niet alleen keizer zijn. In hen schuilt ook een filosoof. Mocht het tot publicatie komen van hun Overpeinzingen – ‘Overpeinzingen van IJsfontein’ -, dan tekent deze jury graag voor een exemplaar.’

Lees meer over de Kinder Media Awards.