IJsfontein Homepage

22 juli 2013

Een Microsoft Kinect is een klein apparaat die een tweetal soorten camera’s en audio sensoren combineert, en daarmee tal van mogelijkheden bied voor het ‘zien’ van mensen en andere vormen in een fysieke ruimte. Het kan geluid horen en interpreteren, video opnemen, en zelfs de afstand of diepte meten tot alles wat hij ziet. Maar het meest indrukwekkende wat de Kinect kan is het detecteren van mensvormen, en de stand en rotatie van al hun ledematen. De Kinect ziet een mens als een 3D skelet, en vervolgens kunnen we van alles doen met die informatie.

Jij hoeft de computer niet te begrijpen, de computer begrijpt jou

Ik ben persoonlijk een enorme fan van de Kinect. Hij bied zo veel mogelijkheden! Je kunt iemands lijf als besturing voor je installatie of spel gebruiken. Het is voor de eindgebruiker enorm laagdrempelig. Een gebruiker gaat simpelweg voor de camera staan, of loopt nietsvermoedend langs en zijn armgebaren en postuur worden opgepikt. De computer weet wat elk gebaar betekend, en daarmee bestuur je dan het spel of de installatie.  Er zijn geen knoppen om te leren, geen toetsenbord of muis  zijn meer nodig. Zoals Microsoft het zegt : “Your body is the controller!”

Vliegen als een vogel

In combinatie met projectoren, speakers, druksensoren en andere hardware zijn de meest fantastische interacties te bedenken. De detectie  werkt zelfs in het donker. Levend schaken op een projectie vloer van 5 bij 5 meter? Het is mogelijk! Menselijke versie van Pong, waarbij de spelers het batje besturen met hun lijf? Het kan! Altijd al eens willen vliegen als een vogel door met je armen te flapperen? De Kinect maakt het allemaal mogelijk.

Voorbeelden

We gebruiken de Kinect bijvoorbeeld voor een installatie voor het Universiteitsmuseum. Hier tonen we met een videoprojectie een aantal filmpjes met uiteindelijk een stelling. Ben je voor, of ben je tegen? Door op bepaalde plekken in de ruimte te staan, kun je stemmen. De Kinect hangt aan het plafond en kan de stemmen tellen, door de mensen te tellen in de ruimte.

Voor het Emma Kinderziekenhuis gebruiken we maar liefst 4 Kinects. In deze speelse installatie kunnen tot 8 spelers rondlopen voor een muur beeldschermen met daarop een prachtige interactieve fantasiewereld. In de wereld zitten allerlei leuke karakters, die  de bewegingen van de spelers nadoen.

Elders gebruiken we de Kinect in een installatie voor Centerparcs, waar een bezoeker langs een grote projectie loopt, met daarop alle kenmerkende gebieden van het park. Met zijn positie in de ruimte kan de speler naar een volgend gebied gaan, om weer een nieuw stukje Centerparcs te ontdekken.

De toekomst van de Kinect

Met de audio mogelijkheden van de Kinect is nog maar weinig gedaan. Hij kan luisteren naar stem commando’s, en hij kan ook bepalen uit welke richting een bepaald geluid komt. Daar zijn hele leuke concepten voor te verzinnen. Een bewegende installatie die afgaat op de bron van het geluid? Of een spel waarmee je ‘audio kogels’ kunt afvuren op je tegenstanders door rond te lopen en ‘vuur!’ te roepen. Ik zie tal van prachtige mogelijkheden.

Ik kijk nu al weer uit naar het volgende Kinect project!

 

Door: Daniël Harmsen – Gamedesigner en Kinect programmeur. 

 

tekst