IJsfontein Homepage

1 november 2022

Voor een onderzoek zijn we op zoek naar jongeren die vragen willen beantwoorden over hoe ze zich voelen. Ben jij tussen de 12 en 18 jaar en wil je kans maken op een mooie prijs? Vul dan onderstaande vragenlijst in en win 1 van de 3 bol.com bonnen van 50 euro.

Stel je voor, jij bent zo’n jongere. Zou je meedoen? Als je tijd hebt waarschijnlijk wel. Maar, wees eerlijk, met hoeveel aandacht zou je de vragenlijst invullen? Wat is je motivatie? Vind je het echt belangrijk dat die vragenlijst goed en eerlijk wordt ingevuld? Of doe je mee omdat je niets te doen hebt en misschien wel een bon wint?

Kan dat anders?

De visie van IJsfontein is gebaseerd op de overtuiging dat ieder mens intrinsiek gemotiveerd is om zich te ontwikkelen. Wij geloven dat we die motivatie aan kunnen wakkeren door spelprincipes te gebruiken. En dat je dat voor bijna elk doel kan inzetten.

Ook voor het invullen van een vragenlijst

Voor het Sophia Kinderziekenhuis ontwikkelden wij de app Grow-it. Deze app geeft artsen inzicht in de mentale gesteldheid van hun chronisch zieke patiënten. Leven met een chronische ziekte geeft naast fysieke problemen vaak ook mentale problemen. In de praktijk merkten artsen dat ze de tijd, de skills en de informatie missen om hier tijdens een gesprek op in te gaan. Door patiënten te vragen om met enige regelmatig een vragenlijst in te vullen wilden ze hier meer inzicht in krijgen. Maar hoe regel je dát ze dat doen én dat ze het met aandacht doen?

Door te zorgen dat de jongere er zelf iets aan heeft

Strateeg en ontwerper Annelies Wisse geeft een toelichting: ‘Je kunt Grow-it zien als een soort dagboek waarin je bijhoudt hoe je je voelt en waarin je die gevoelens ook koppelt aan situaties en gebeurtenissen.’

De jongere krijgt zo zelf inzicht in diens emoties. Ook daagt Grow-it de jongeren via challenges uit om te experimenteren hoe die met moeilijke emoties om kan gaan. Het grote verschil met een dagboek is dat het niet geheim is. De inhoud van dit dagboek wordt alleen op initiatief van de jongere gedeeld met de behandelend arts. ‘Deze wederkerigheid werkt op zichzelf al motiverend’, vertelt Annelies. ‘Maar, we wilden nog een stapje verder gaan. Hoe kunnen we met juiste game mechanics en een aantrekkelijk ontwerp zorgen dat de tool ook op langere termijn en grote schaal gebruikt gaat worden?’

Magnificent Iguana

In de app speel je in een team, maar niet onder je eigen naam. Spelers kiezen een combinatie van woorden wat leidt tot hun avatar. Bijvoorbeeld de Lucky Crocodile of de Magnificent Iguana. Met je team sta je voor de uitdaging om een zo groot en mooi mogelijke boom te maken. Je verdient punten door vragenlijsten in te vullen, maar ook door challenges te doen. Challenges zijn opdrachten waarin coping mechanismes voor het omgaan met lastige emoties zijn verwerkt. Denk aan het bakken van een taart, een wandeling maken met een vriendin etc. Van die challenges maken spelers een foto. Deze foto wordt vervolgens gevalideerd door de groep. De community zorgt zo dus voor zichzelf.

In de app zijn verschillende game mechanics verwerkt. Denk aan het verdienen van punten en het ontvangen van verrassingen als de gezamenlijke boom een groeispurt maakt. Ook is er veel aandacht gegaan naar de gebruiksvriendelijkheid van het ontwerp. Er is zorgvuldig nagedacht over het gebruik van tekst en beeld. Welke tekst is overbodig? Hoe geven we een grafiek aantrekkelijk weer?

Grow-it is dus veel meer dan een vragenlijst

Alle ontwerpkeuzes hebben geleid tot een app die het invullen van de vragenlijst zó leuk en waardevol maakt, dat veel jongeren het nu ook spelen zonder dat het ‘moet’ van hun arts of begeleider. Jongeren beoordelen de app maar liefst met een 7,8.

Grow-it tijdens corona

Grow-it werkt. En als iets werkt gaan we nadenken waar we het nog meer voor kunnen gebruiken. De app werd opgeleverd vlak voordat het hele land voor het eerst in lockdown ging. Jongeren konden niet naar school en zaten hele dagen achter teams. Wat deed dat met de mentale gesteldheid van jongeren? De link werd snel gelegd. Grow-it werd gekoppeld aan een nieuwe studie naar het welzijn van jongeren tijdens corona. Inmiddels is de app ook gekoppeld aan een studie naar jongeren die thuis in een lastige situatie verkeren doordat ouders psychische problemen hebben.

Grow-it yourself?

Niet elke vragenlijst past in de Grow-it app en niet elke onderzoeker heeft tijd en geld om een tool zoals Grow-it te ontwikkelen. Maar je kunt de principes die gebruikt zijn wel toepassen. Een beloning als de bol.com bon is niet de enige manier om jongeren te verleiden Denk voor je de volgende vragenlijst verstuurt eens na over wat je je respondenten inhoudelijk zou kunnen bieden? Hoe zorg je dat het zorgvuldig invullen van de vragenlijst waardevol wordt voor de respondent?

Succes!

PS: Wil je gebruik maken van Grow-it voor een studie kijk dan eens op de website van Grow-it!. Wil je een soortgelijke tool ontwikkelen, dan kan dat natuurlijk ook. Neem contact op met Saskia Kuin.