IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Wilhelmina kinderziekenhuis | Universiteit Utrecht

Spelen is niet alleen leuk, het is van levensbelang voor een gezonde ontwikkeling. Zo leer je door samen spelen veel sociaal-emotionele skills. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand boos wordt of als jij je zin niet krijgt… Voor chronisch zieke kinderen is het soms lastig om met leeftijdsgenootjes te spelen waardoor zij minder kans hebben om deze skills te trainen. Voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis ontwikkelden we een game waarin chronisch zieke kinderen samen met gezonde kinderen hun sociaal-emotionele skills kunnen vergroten. 

Samen op een missie

Om het voor kinderen zo makkelijk mogelijk te maken om samen te spelen, ook als je in het ziekenhuis ligt en niemand mag zien, is Ratjetoe een online multiplayer game. Met 3 of 4 spelers ga je Robot Ruby helpen op zijn missie; meer leren over emoties.

Tijdens de game helpen de spelers Ruby om zijn database te vullen, zodat hij weet welke emoties er zijn én wanneer mensen ze voelen. Belangrijke informatie voor een moderne robot! Elk level staan er 3 emoties centraal. 

 Leren over emoties

Terwijl de spelers Ruby door de wereld navigeren zijn er 3 type opdrachten die zij moeten unlocken. In deze opdrachten worden spelers uitgedaagd om te reflecteren op hun eigen emoties, analyseren van emoties van game-characters en eigen emoties te delen met de groep. Tijdens het spelen is er een videoverbinding waarmee de spelers contact hebben en zo met elkaar hun antwoorden kunnen bespreken.

Testen, testen, testen…

De uitdaging bij deze opdracht was om kinderen samen te laten overleggen over de dingen die in de spelwereld gebeuren én over dingen die ze zelf ervaren hebben (delen van eigen emoties). En dat het een spel moest zijn met voldoende fun en replay value. 

Door de game veelvuldig te testen hebben we veel gevalideerde ontwerpkeuzes kunnen maken. Zo zijn we gewisseld van een platte spelwereld naar een 3D wereld waar je doorheen kunt rijden, komen verder-knoppen niet direct in beeld als er een antwoord moet worden besproken en zijn de verschillende spelinstructies nu helder ook voor kinderen van 8 jaar. 

Met als resultaat een game te maken waarin zware onderwerpen besproken worden waar aan het einde door kinderen gevraagd wordt wanneer ze weer kunnen spelen!

Healthy play, better coping

Van Lego tot Pokémon-Go: hoe helpt spelen kinderen om met chronische ziekten om te gaan? Dat is de onderzoeksvraag waar de onderzoekers van Healthy play, better coping (samenwerking tussen WKZ en UU) zich mee bezig houden. Ratjetoe is één van de projecten waar komend jaar onderzoek meegedaan zal worden. Met hopelijk een positieve uitkomst, zodat er nog veel meer kinderen mee kunnen spelen!