IJsfontein Homepage

Categorieën: app, gezondheidszorg, jongeren, Kinderen & jongeren, marketing & communicatie, Technologie, volwassenen, Zorg

Opdrachtgever: AYA ‘Jong & Kanker’ Platform

AYA’s (Adolescents & Young Adults) zijn jonge mensen die tussen 18 en 35 jaar voor het eerst te horen krijgen dat ze kanker hebben. Ineens staat hun hele wereld op z’n kop. Zo’n ingrijpende ziekte heeft niet alleen impact op hun lichaam, maar ook op hun sociale leven. Daarom hebben het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform, NFK en IJsfontein de app ‘Match’ ontwikkeld. ‘Match’ houdt familie en vrienden op een laagdrempelige manier betrokken te houden bij de AYA (Adolescent & Young Adult met kanker).

Hoe werkt het?

De app Match creëert inzicht in de behoeften van de AYA door middel van het beantwoorden van stellingen waarvan vrienden het antwoord kunnen zien. Bijvoorbeeld: Als ik verdrietig ben, vind ik het fijn als je me op sleeptouw neemt. Daarnaast maakt de app deze behoeften concreet door middel van activiteit-kaarten.

Heel simpel. Zin of geen zin? Hiermee kan de AYA met een vriend gematcht worden wanneer ze die week zin hebben in dezelfde activiteit. In een chat kunnen ze de afspraak concreet maken om samen op pad te gaan of natuurlijk gewoon thuis af te spreken of -als dat niet gaat- samen tegelijk op afstand een activiteit ondernemen.

“Als ik dit had gehad toen ik ziek was, weet ik zeker dat ik meer vrienden had overgehouden.” -Een genezen AYA-

Belletje lellen in het ziekenhuis

De doelgroep is zo vaak mogelijk betrokken om er zeker van te zijn dat de app aanslaat en daadwerkelijk ook effect heeft. In een eerste brainstormsessie met acht AYA’s hebben we ontdekt wat AYA’s bezighoudt en waar ze behoefte aan hebben. Zo werd duidelijk dat iedereen eigenlijk wel kan genieten van wat donkere ‘tumorhumor’, of het stiekem erg leuk vindt om belletje te lellen in het ziekenhuis.

Dat waren dingen die we zelf niet hadden kunnen bedenken. Met paper prototypes onder de arm keerden we nog twee keer terug om samen kritisch te kijken naar de content. Tenslotte hebben vijf AYA’s de app drie weken mogen uitproberen, zodat de app tot in de details geperfectioneerd kon worden. Omdat het voor de AYA’s niet mogelijk was om samen te komen, hebben we hen gevraagd feedback te geven via Whatsapp. Dit resulteerde in veel leuke en ad hoc conversaties:

“Ik vind de kaartjes met activiteiten erg leuk. Heb nl voor het eerst sinds lange tijd foute muziek geluisterd ;-) En zelfs een date met mijn vriend gehad (met wie ik gewoon samenwoon) door gewoon samen op de bank een film te kijken ;-) Het brengt je op nieuwe ideeën.” -Een AYA-

De app is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van Zorg Innovatie Fonds, het VIOZ-fonds en Janssen-Cilag B.V.

Downloaden

Wil je de app gebruiken of gewoon eens bekijken? Download ‘Aya Match’ in de Google Play Store en iOS App store.

BNR Nieuwsradio

Wil je meer horen over de achtergrond van de App? Luister naar dit fragment van BNR ‘van goed naar Beter