IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam

Het lerarentekort is een groot en groeiend probleem. Het gevolg: een hoge werkdruk en veel vacante plekken in het onderwijs. Tegelijkertijd zijn er ook veel externe onderwijsaanbieders. Voor basisscholen is het lastig om hier een weg in te vinden: het aanbod is rijk, maar een gemeenschappelijke plek waar vraag en aanbod samenkomen, ontbreekt. Hoe kunnen we basisscholen hierin ondersteunen?

Wij ontwikkelden Andersom: een verbinder van vraag en aanbod. Het is een matchingsplatform waar basisscholen onderwijsaanbod van externe onderwijsaanbieders kunnen vinden. Bovendien biedt het platform inspiratie: hoe gaan andere scholen om met het lerarentekort, wat zijn tips & tricks, en hoe organiseer je dat als school: anders omgaan met onderwijstijd?

Het platform is persoonlijk, toegankelijk en overzichtelijk. Zoeken is snel en eenvoudig: je geeft aan voor welke klas je op zoek bent, voor hoe lang en in welk domein. Zo krijg je met een paar klikken op de knop in één oogopslag een helder overzicht van de mogelijkheden. Het is jullie platform: maak bijvoorbeeld met je team ‘favorietenlijstjes’ en deel deze met de coördinator.

‘Ik wil de werkdruk van mijn leerkrachten verlagen. En we willen onze leerlingen iets bieden wat we zelf niet in huis hebben.’ Hanife Sak, directeur van de basisschool de Elout.

Andersom is in 2022 gestart in Amsterdam en in mei ’23 ook in Almere en Den Haag gelanceerd.

Impact
Het platform brengt scholen makkelijk in contact met externe aanbieders. Bovendien geeft het scholen handvatten om onderwijstijd anders in te vullen. Zo draagt het platform bij aan werkdrukverlaging, het tijdelijk invullen van vacante plekken én verrijking van het curriculum.

Deze steden zijn al actief:
Andersom Amsterdam 
Andersom Almere
Andersom Den Haag

Nieuwe regio’s zijn eenvoudig aan te sluiten. Neem contact met ons op voor meer informatie.