IJsfontein Homepage

10 februari 2016

Maar wat heeft IJsfontein daar mee te maken?

Van alles.

Nieuw perspectief op lesgeven

Ons onderwijssysteem is opgebouwd uit kaders en systemen, waardoor we soms vergeten na te denken of het nog wel werkt en past bij deze tijd.  Een grote groep specialisten uit de wetenschap, het bedrijfsleven en creatieve industrie begon daarom 1,5 jaar geleden met de ontwikkeling van een visie en opleiding die het lesgeven in een volledig nieuw perspectief plaatst.

Jan Willem Huisman, creatief directeur van IJsfontein, is een van die specialisten. Een rol die hem op het lijf is geschreven. IJsfontein, onderwijs en radicale vernieuwing gaan namelijk al heel lang, heel goed samen.

Docenten leren hun eigen onderwijs ontwerpen

Samen met Evert Hoogendoorn, gamedesigner en strateeg bij IJsfontein en Vanessa Hudig, docent en curator bij Barlaeus Gymnasium en staflid van de Nederlandse School ontwikkelt hij het deel van het curriculum waar docenten werken aan innovatieve onderwijsprojecten. En leren om hun eigen onderwijs te ontwerpen. Spelend leren en ludodicatiek zijn hier logische onderdelen van.

Ludodidaktiek is een bijzondere vorm van het ontwerpen van leerprocessen waarbij gebruik wordt gemaakt van ontwerpprincipes en  -methoden die ook ten grondslag liggen aan het ontwerpen van games.

Change leaders

Doel van de Nederlandse school is mensen opleiden die echt verschil gaan maken. Change leaders die kunnen zorgen voor een revolutie in het onderwijs. Het is niet een school die je methodes leert, maar een school die je zelf laat nadenken over wat onderwijs is en hoe je dat gaat inrichten.

Inmiddels is de Nederlandse School van start. Zowel Jan Willem Huisman als Evert Hoogendoorn zijn als docent en ontwikkelaar betrokken.

Wij zijn daarom bijzonder trots dat De Nederlandse school het predicaat radicale vernieuwer mag dragen.

Uiteraard feliciteren we ook Ilja Klink, directeur van de Nederlandse school, en alle andere betrokkenen.

Meer lezen?

 

 

radicala vernieuwers