IJsfontein Homepage

21 september 2023

Letterprins, het baanbrekende leesproject dat kinderen spelenderwijs leeskilometers laat maken en ontwikkeld is door IJsfontein, heeft twee eervolle nominaties ontvangen bij de Digital Impact Awards. De nominaties zijn een belangrijke erkenning voor de impact en innovatie van Letterprins in het bevorderen van geletterdheid onder jonge lezers. De campagne werd in opdracht van de Radboud Universiteit ontwikkeld door Vertigo 6.

De Digital Impact Awards, een “toonaangevende onderscheiding voor impactvolle digitale prestaties”, worden jaarlijks georganiseerd door het Britse Communicate Magazine. De vakjury heeft Letterprins genomineerd in twee prestigieuze categorieën: ‘Best Use of Data‘ en ‘Best Use of Mobile and/or Corporate App‘. Deze nominaties bevestigen het succes van Letterprins in het herdefiniëren van lezen door middel van gamificatie, en het versterkt de positie ervan als een inspirerend leermiddel.

Letterprins heeft indruk gemaakt met opmerkelijke resultaten, waaronder de registratie van meer dan 10,000 accounts, en een enthousiaste gemeenschap van 3,000 kinderen die dagelijks de app spelen. Bovendien werd in een voorlopige analyse aangetoond dat Letterprins daadwerkelijk de leesvaardigheid van jonge lezers verbetert.

“We hebben een aantal belangrijke resultaten”, zegt Esther steenbeek, initiator van het Letterprins project “Kinderen spelen de game dagelijks uit eigen beweging. Dit betekent dat ze het leuk vinden en gemotiveerd zijn om te spelen. Dit is een belangrijke uitkomst, omdat juist leesmotivatie landelijk en Europees-wijd onder de maat is. Als kinderen niet gemotiveerd zijn om te lezen, zullen ze het ook niet doen. Dus, dit is een super belangrijke eerste uitkomst. Zonder motivatie, kom je nergens. Daarnaast gaat de leesvaardigheid tijdens het spelen van de game vooruit. We zien dat kinderen sneller woorden herkennen, doordat ze oefenen. Dit is een belangrijke uitkomst, omdat het aangeeft dat ze de vaardigheid onder de knie krijgen. Ze automatiseren hun vaardigheid (vergelijk het met autorijden), eerst probeer je het voorzichtig en daarna ga je het automatisch zonder nadenken doen.”

IJsfontein heeft Letterprins ontwikkeld in opdracht van de Radboud Universiteit, in samenwerking met diverse wetenschappers van het Donders Instituut en Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Het belichaamt de missie van IJsfontein om innovatieve leermiddelen te ontwikkelen die de natuurlijke nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie van mensen om te leren, benutten. IJsfontein heeft Letterprins ontworpen en ontwikkeld met een diepgaand begrip van de behoeften van jonge lezers en de kracht van gamificatie.

Vertigo 6 was verantwoordelijk voor de social media en PR-campagne van Letterprins. De Digital Impact Awards ceremonie, waar de winnaars worden bekendgemaakt, staat gepland voor 18 oktober 2023 in Londen.

Eerder dit jaar werd Letterprins ook al genomineerd voor een Digital Communication Award (Berlijn) in de categorie Best Digital Publishing. Deze prijzen worden op 29 september online uitgereikt De jury prees met name het wetenschappelijk gebruik van data voor het stimuleren van lezen.