IJsfontein Homepage

12 april 2022

Het is 1997. De twee studenten Jan Willem Huisman en Hayo Wagenaar denken na over hun afstudeerproject. Wat als we leren interactiever, speelser en leuker maken? Zo leuk dat het leren vanzelf gaat? Deze visie materialiseert in Meesters van Macht: een computerspel over de natuurwetten. Het spel wint een Bafta Award, wordt over de hele wereld uitgebracht en is de basis voor hun bedrijf: IJsfontein.

En dat bedrijf bestaat 25 jaar. Inmiddels zijn niet alleen Jan Willem en Hayo, maar ook de wetenschap  en het bedrijfsleven ervan overtuigd: spelend leren is de meest effectieve vorm van leren.

Trots

Wij zijn trots, op onze medewerkers, onze klanten en op de impact die onze projecten maken. We noemen er aan paar.

  • Into D’mentia, een container (inmiddels ook een VR-beleving) waarin mantelzorgers en familieleden met behulp van slimme techniek en een interactief verhaal ervaren hoe het is om dement te zijn.
  • Albert Heijn, waar we via ‘de tafelspelen’ creativiteit en ondernemerschap stimuleren binnen de inkoopteams.
  • Stepwise, een app waarmee we Parkinsonpatiënten meer laten bewegen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
  • Het Literatuurmuseum, waar we leesmotivatie onder jongeren vergroten en moeilijke onderwerpen zoals rouw, verliefd zijn of ‘jezelf zijn’ bespreekbaar maken.
  • De Grow it! app, waarmee we een positieve bijdrage hebben geleverd aan de mentale gezondheid van jongeren tijdens de Coronapandemie.
  • Groeistad, een website waar kinderen via een interactieve digitale kaart van Amsterdam, kennismaken met het erfgoed van deze stad.
  • En natuurlijk UpTrek, onze eigen digitale leeromgeving die we onder andere hebben ingezet om een cultuurverandering voor de ambulancedienst in Brabant te ondersteunen.

 

Wat we ook maken, we doen het met toewijding en eindeloze nieuwsgierigheid naar onze klanten, de wereld om ons heen en nieuwe technologie.

We gaan het vieren

Natuurlijk gaan we het vieren. Op verschillende manieren. We organiseren IJscursies naar bijzondere projecten voor onze bestaande klanten, een feest voor alle (oud)medewerkers, en mooie publicaties en achtergrondartikelen.

Houdt #25jaarIJsfontein in de gaten.