IJsfontein Homepage

11 juli 2022

IJsfontein bestaat 25 jaar. Om dat te vieren trakteren we onze relaties én onszelf op 5 IJscursies. Tijdens zo’n IJscursie gaan we met een gevarieerde groep deelnemers in gesprek over een bijzonder IJsfontein project. Hoe gevarieerder de groep, hoe beter. Wat kan een hogeschooldocent leren van een interactieontwerper? Hoe brengt de blik van een conservator een onderwijsontwerper op nieuwe ideeën? Precies naar die kruisbestuiving zijn we op zoek.

Groeistad

Op 30 juni trapten we af met een IJscursie naar Groeistad. Op Groeistad vind je een digitale interactieve kaart ontwikkeld voor basisschoolleerlingen uit Amsterdam. De kaart moedigt kinderen op een speelse manier aan om erfgoed en bijzondere plekken in hun omgeving te ontdekken.

We ontmoeten elkaar in de prachtige Italiaanse zaal van het Stadsarchief in Amsterdam. De insteek van deze dag? Een open gesprek met alle aanwezigen. Anko Elzes, strateeg op dit project, leidt het gesprek in. Hij vertelt hoe Groeistad tot stand is gekomen en welke ontwerpkeuzes er zijn gemaakt.

Bal in de klas

Anko vergeleek Groeistad met een bal. Wat gebeurt er als je die bal in het klaslokaal gooit? Wat gaan de leerlingen doen? En wat gebeurt er dan met die bal? Door die vraag keer op keer te stellen bleef het team kritisch op hun ontwerpkeuzes. Sterker nog, alle ideeën kregen punten en alleen de functionaliteiten met de meeste punten bleven behouden. Met als gevolg dat functionaliteit die bij aanvang heel belangrijk leek toch is gesneuveld. Deze zorgvuldige en selectieve aanpak in combinatie met het uitgebreid testen met de doelgroep heeft geleid tot een tijdloze applicatie met een lange houdbaarheid. Sinds 2018 werken ruim 120 scholen en 260 groepen van de basisscholen in Amsterdam met de applicatie met de applicatie. In onderstaand filmpje zie je hoe er met leerlingen het prototype getest is en hoe Groeistad gebruikt wordt voor het schoolthema Amsterdam in de Gouden Eeuw. 

Open gesprek

De introductie van Anko ging naadloos over in een open gesprek met alle aanwezigen, waarbij mensen van verschillende disciplines en organisaties elkaar inspireerden. Zo neemt Hendrik Postman, docent aan de HAN, Groeistad mee als case voor zijn studenten. En Marije de Nood, conservator en educator bij Museum Catharijneconvent ziet hoe een applicatie als Groeistad ook in haar organisatie ingezet kan worden. De middag sloten we af met een gezellige borrel.

Ook mee op IJscursie?

Dit was de eerste in een serie van vijf. Er volgen nog IJscursies o.a. over hoe je jongeren aan het lezen krijgt, hoe je gedrag kunt veranderen met een app en hoe we jongeren hebben leren omgaan met mentale klachten. Uiteraard doen we dat niet alleen maar samen met onze opdrachtgevers. Er zijn nog een paar plekken over, vol = vol. Stuur een berichtje naar 25jaar@ijsfontein.nl voor meer informatie.

Leuk je te ontmoeten!