IJsfontein Homepage

22 juli 2013

Spellen (en simulaties) die niet alleen leuk zijn, maar ook informatie, inzichten en vaardigheden overbrengen, noemen we serious games. Door zo’n game gaan mensen spelenderwijs leren. Dat is leuk, maar ook erg effectief.

Waar worden serious games voor gebruikt?

Serious games zijn niet alleen leuk, maar uit diverse onderzoeken blijkt ook dat informatie beter blijft hangen en makkelijker toegepast wordt (deep learning). Serious games worden vaak ingezet om mensen te trainen in omgang met systemen, klanten of patiënten. De doelstellingen van serious games kunnen erg verschillen. Enkele voorbeelden:

  • Educatie & onderwijs (het overbrengen van informatie/inzicht creëren)
  • Training & opleiding (het aanleren van vaardigheden)
  • Kennis/informatie overbrengen over een onderwerp of merk
  • Sympathie/interesse wekken voor een onderwerp of merk
  • Gedragsverandering creëren
  • Beleving toevoegen (in het onderwijs of een museum)
  • Werving & selectie

Leren van fouten

In de game maak je fouten en krijgt de speler directe feedback. Zo wordt meteen zichtbaar wat de gevolgen van een actie zijn. In het echt kan er natuurlijk niet vrijuit geëxperimenteerd worden met mensen. Ze geven geen volledige feedback en je weet niet wat er in hun hoofd omgaat. In serious games wordt theoretische kennis over dit soort onderwerpen omgezet naar een virtuele omgeving. Hierin kunnen spelers naar hartenlust experimenteren.

Bekijk hier voorbeelden van serious gaming.

Door : Jephta Peijs – Research & gamedesigner
tekst