IJsfontein Homepage

Categorieën: cultuur & musea, educatief, gedragsverandering, interactieve installatie, volwassenen

Opdrachtgever: Museum Boijmans van Beuningen

IJsfontein bracht het kunstwerk wassende bogen van Richard Serra tot leven en ontwierp een multimediale ervaring van circa 14 minuten met foto’s, filmfragmenten en geluid. Het publiek krijgt inzicht in wat normaal verborgen blijft.

In het kort

Wassende bogen van kunstenaar Richard Serra (San Francisco, 1939 ) is misschien wel een van de meest bekende werken van museum Boijmans Van Beuningen. Tegelijkertijd is het ook een van de minst begrepen werken. Maar weinig bezoekers weten welke geschiedenis en verhalen er achter de markante roestige bogen schuilgaan.

IJsfontein bracht dit kunstwerk in nauwe samenwerking met het museum tot leven. Het resultaat is een unieke multimediale ervaring van 14 minuten, met enorme projecties van historisch materiaal en poëtisch artwork. De onthullende vertelling wordt ondersteund met muziek van Erik Henze. Tijdens deze vertoning beweegt het publiek mee door de zaal, en verkent letterlijk verschillende standpunten en verschillende visies op het kunstwerk.

Het verhaal

Serra’s achterliggende gedachte bij het imposante werk was dat de bezoeker de ruimte anders zou ervaren als hij er langs zou lopen en door de manier waarop de bogen in de zaal zijn geplaatst. Sinds de jaren tachtig is de Serra zaal echter meerdere malen veranderd, in grootte, in stijl en in logistiek. Ook stond enige tijd het restaurant van het museum in de zaal naast de bogen, tot onvrede van de kunstenaar. De zaal is nu weer leeg, maar wel twee keer zo groot als oorspronkelijk. Het kunstwerk dat er nu staat is dan ook een nieuwe versie die veel groter is en opnieuw de zaal domineert.

De multimediale presentatie “Doorlopend in beweging” vertelt dit bewogen verhaal in tekst, muziek, geluid en enorme projecties.

De multimedia beleving

De geschiedenis van het kunstwerk van Richard Serra komt tot leven dankzij een vloerprojectie van 20 x 30 meter. In die projectie tonen we op ware grootte architectentekeningen, waardoor je de bezoekers van toen ziet lopen. Je ziet om je heen op de grond hoe bezoekersstromen veranderden in de afgelopen 25 jaar. Tegelijk zie je historische beelden op de muren van de zaal en op het kunstwerk zelf. Het geluid beweegt door de ruimte dankzij 8 audio kanalen en laat de bezoeker zelf ook door de zaal bewegen. Het gaat immers om kunst waar je omheen moet lopen.

Bezoeker Cor Noltee schreef over zijn ervaring op zijn blog Design Thinking By Doing.

Technisch hoogstandje

Om de zaal met zo veel beeld te vullen bleken 52 beamers nodig. Deze moesten echter synchroon één animatie afspelen met een enorme resolutie, synchroon met het geluid, met licht en met automatische verduistering. Om dit mogelijk te maken ontwikkelde IJsfontein speciale software die vanuit één computer realtime (3D) animaties afspeelt op de 52 beamers die elk voorzien zijn van een Raspberry Pi’s (minicomputer) met speciale animatiessoftware. Het systeem maakt het ook mogelijk om precies te bepalen welk deel van de animatie op welke beamer verschijnt, zodat vormen en animaties over tientallen beamers door kunnen lopen. Het systeem werkt real time. Dankzij de ingebouwde intelligentie kan elke show daardoor net even iets anders zijn.

Beleven

‘Doorlopend in Beweging’ is helaas niet meer te zien.

Verder lezen?

Lees meer in het blog

Contact

Lotte Vergouwen of Hans Luyckx 020 33 00 111.