IJsfontein Homepage

Categorieën: bedrijfsleven, educatie, educatief, gamification, gedragsverandering, kinderen, marketing & communicatie, website

Opdrachtgever: Zorg en Zekerheid

Uit onderzoek van wetenschappers aan het Radboud Universiteit blijkt dat het veranderen  van de klasopstelling de verhoudingen tussen leerlingen kan verbeteren. Met dit simpele en waardevolle inzicht bedacht Creative Agency Dawn een klassikale tool in opdracht van verzekeraar Zorg en Zekerheid. IJsfontein dacht mee over het concept van de tool, ontwierp het interaction design en ontwikkelde de tool.

Husselen

De Social Shuffle is een gratis en zeer toegankelijke online tool, die de klasopstelling aan de hand van een berekening door elkaar husselt. In totaal krijgt iedereen vier keer per jaar krijgt een andere plek en zorgt de tool ervoor dat kinderen in de buurt van zoveel mogelijk verschillende klasgenootjes komen te zitten. Op deze manier leert de hele klas elkaar beter kennen.

De Social Shuffle is een Klassikaal spel

De tool wordt in klassen op het digiboard getoond en maakt van shuffelen een klassikaal spel. De klassen waar de tool getest is, waren unaniem enthousiast. Leraren vonden het handig en kinderen te gek. Dat ze niet meer naast hun beste vriendjes mochten zitten bleek geen enkel probleem. Gedurende het ontwerpproces is de tool steeds verder versimpeld. Heldere korte instructie, geen ingewikkelde inlog en duidelijke iconen maken de tool zeer gebruiksvriendelijk voor zowel de docent als de leerling.

Sociaal innovatieve strategie

Met het ontwikkelen van deze tool kiest verzekeraar Zorg en Zekerheid voor een sociaal innovatieve strategie. Het project is een mooi voorbeeld van nieuwe samenwerkingsvormen. Een zorgverzekeraar, een universiteit, bureaus, ontwikkelaars, producenten, scholen en leraren.

Contact

Lotte Vergouwen of Hans Luyckx 020 33 00 111.