IJsfontein Homepage

Categorieën: app, e-learning, educatie, educatief, gedragsverandering, jongeren, marketing & communicatie, overheid, serious game, volwassenen

Opdrachtgever: Veilig Verkeer Nederland

Word je bewust van je verantwoordelijkheid als bijrijder met Shotgun 360: een western style virtual reality game voor je mobiel. De game is onderdeel van de campagne Shotgun van Veilig Verkeer Nederland. Deze campagne heeft als doel het aantal jonge slachtoffers als gevolg van een auto-ongeval te verminderen.

Aanleiding

Van alle overleden autopassagiers valt meer dan een derde in de leeftijdscategorie 10-24 jaar. Het merendeel van deze jonge passagiers overlijdt in een auto met een 18- tot 24-jarige achter het stuur. Bovendien is er een extra risico wanneer jongeren samen in een auto rijden. Amerikaanse studies wijzen op een belangrijke rol van ‘groepsdruk’ en ‘afleiding’ door passagiers. Veilig Verkeer Nederland wilde hier iets aan doen en voert sinds 2010 de campagne Shotgun.

Wat is Shotgun

De Shotgun is degene die op de bijrijdersstoel zit en ervoor zorgt dat de chauffeur niet afgeleid wordt. Je neemt de telefoon aan, bedient de navigatie, verzorgt de muziek en je zorgt dat vrienden achterin de chauffeur niet afleiden. Ook durf je er wat van te zeggen als er riskant gereden wordt. In de VS is de Shotgun een bekend  fenomeen. Er wordt onder jongeren gestreden om deze best seat of the car.

Hoe werkt het?

Je zit in een auto op de Shotgun seat. De bestuurder naast je is een cowboy en samen rij je door een western landschap van karton. Onderweg verdien je punten als je alert bent en snel reageert op wat je tegenkomt. Je neemt de telefoon op, bedient de radio en zorgt dat de hond op de achterbank zich gedeisd houdt. Hoe sneller je dat doet, hoe meer punten je scoort.

Virtual Reality

Shotgun 360 speel je op je smartphone. Je kunt het spel met of zonder een cardboard VR spelen. Je kunt dus 360 graden om je heen kijken. Het voelt  alsof je echt in de auto zit. Veilig Verkeer Nederland zet de game in als publiekstrekker bij evenementen en festivals.

Meer weten over deze campagne?

Ga naar de website van Shotgun

Contact

Lotte Vergouwen of Hans Luyckx 020 33 00 111.