IJsfontein Homepage

Opdrachtgever: Nederlands Openluchtmuseum

Restart is een educatief programma van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Met dit programma wordt bij scholieren meer bewustwording gecreëerd over het thema migratie. Op een leuke en interactieve ervaren scholieren hoe het is om migrant te zijn.

Awards:

  • One of the best in heritage projects of influence 2022  (A fabulous way of engaging children with the reality of coming to a new country and the many frustrations and disappointments but also opportunities that accompany such a move. This topic is relatable for many people and countries throughout the world and the concept of asking children to step into someone else’s shoes as a learning tool is a powerful one. Julia Garnaut on behalf of the 2022 Core programme Jury.)

Restart in het kort

In opdracht van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem ontwikkelde IJsfontein een spel voor het educatieve project Restart. Scholieren doorlopen het programma en ervaren zo hoe het is om migrant te zijn.

Hoe Restart werkt

Bij binnenkomst controleert een medewerker van het museum de (zelfgemaakte) paspoorten van de leerlingen. Ze zijn zojuist ‘burger op proef’ geworden van het fictieve ‘Anderland’. Leerlingen worden vanaf het eerste moment meegenomen in het verhaal. Na een korte uitleg worden er ‘families’ van 3 of 4 leerlingen gevormd en gaan ze ruim 2 uur zelfstandig op pad door het park met een iPad als gids. Eenmaal onderweg zoeken de leerlingen naar werk, maken ze nieuwe vrienden, leren ze fietsen (op vreemde fietsen) en leren ze vreemd eten koken. Door het hele park zijn er vaste opdrachten en facultatieve opdrachten verspreidt. Voor alle opdrachten zoeken leerlingen contact met het park, de medewerkers of de bezoekers. Om zich gelukkig te voelen moeten de leerlingen bijvoorbeeld vrienden maken met ‘gewone’ bezoekers die in een ander land geboren zijn. Ze moeten samen op de foto als bewijs.

Zelfstandig

Het programma is bedoeld voor jongeren van 11 tot 14 jaar. Deze doelgroep wil graag zelf kunnen kiezen wat ze doen. Door gebruik te maken van een iPad en een goed doordachte spelstructuur is dat mogelijk. De iPad leidt ze als een soort ‘gamemaster’ door het park. Hij helpt ze met de opdrachten door het park, maar maakt het ook mogelijk om zelf strategische keuzes in het spel maken. Dat gevoel van vrijheid en autonomie is juist voor deze doelgroep heel belangrijk en werkt heel stimulerend.

Reacties

‘We waren verrast dat het gebruik van digitale middelen zoveel meerwaarde toe kan voegen’. – Gitta Paans, educator bij het Openluchtmuseum.

‘In het begin dacht ik vaak over migranten: stel je niet aan, gewoon aanpakken. Nu ik dit gedaan heb besef ik hoe lastig het is’. – Scholier.

Beleven?

Het programma draait in het Openluchtmuseum

Meer lezen?

Bekijk meer voorbeelden van projecten voor cultuur en musea

Foto’s: Wim de Knegt en IJsfontein

Contact

Wat kunnen we voor jouw organisatie betekenen? Stuur ons een mail of bel ons op 020 33 00 111.