IJsfontein Homepage

Categorieën: cultuur & musea, educatief, kinderen, marketing & communicatie, serious game, website, winnaars

Opdrachtgever: Nederlandse Museumvereniging

IJsfontein maakte museumkids.nl samen met de Nederlandse Museumvereniging. Het transmediale jongerenplatform staat in het teken van Nederlandse musea en alles wat daar te beleven valt.

Awards:

In het kort

Op museumkids.nl spelen kinderen spelletjes over allerlei Nederlandse musea. Ze doen dit met het digitale beestje TIKKIT. Hun score komt op een online scoreboard. Daarnaast kunnen kinderen als echte Museuminspecteur de musea die ze hebben bezocht beoordelen. Ze doen dit door vragen te beantwoorden, bijvoorbeeld over de dingen die je er kunt leren en doen, maar ook over speciale kinderactiviteiten en de museumshop.

Cultuur in beeld

Tikkit brengt kinderen op verschillende locaties en manieren in contact met het Nederlands cultureel erfgoed. Ook maakt het ze enthousiast om musea te bezoeken. Elke game heeft een thema waarin muzeumstukken uit verschillende musea zijn verwerkt. IJsfontein werkt nauw samen met de musea om een game te ontwikkelen.

Resultaten

De doelstellingen zijn ruimschoots overtroffen. Vanaf de start  van het project tot mei 2013 hebben ruim 370.000 unieke spelers de games ruim 870.000 keer gespeeld. Dit betekent dat één op de drie kinderen in Nederland van 7-11 jaar één of meer keer een mijnTIKKIT-game heeft gespeeld!

De objecten die de speler gebruikt tijdens het spelen, bestaan ook in het echt. Op de site of in de games, kan de speler zien waar de stukken te bekijken zijn.
 In de deelnemende musea kunnen kinderen vouwkaarten, stickers en schatkaarten ophalen. Dit stimuleert het museumbezoek.

Spelen?

Ga naar museumkids.nl

Verder lezen?

Lees meer in het blog

Contact

Lotte Vergouwen of Hans Luyckx 020 33 00 111.