IJsfontein Homepage

17 maart 2014

Na weken overleggen tot een praktisch onhaalbare consensus komen; het schrikbeeld van het poldermodel. Overtuigd dat dit beter kan bundelen Tygron en IJsfontein, Nederlands grootste serious game bedrijven, hun krachten. Met state-of-the-art 3D game technologie worden situaties in stedelijke gebieden nagebootst. Stakeholders krijgen direct inzicht in de gevolgen van hun keuzes.

Echte situaties in stedelijke gebieden

De wereldwijd gebruikte multiplayer game technologie van Tygron maakt het mogelijk om echte situaties in stedelijke gebieden na te bootsen in een 3D-omgeving. IJsfontein gaat deze technologie vertalen naar serious games. ‘In een game krijgen mensen de gelegenheid dingen uit te proberen en fouten te maken zonder ernstige gevolgen. Hier leer je ontzettend veel van ‘, vertelt Hayo Wagenaar, creatief directeur van IJsfontein. ‘Met de software van Tygron faciliteren we de onderhandelingen over de aanleg van een nieuwbouwwijk, het verbeteren van een stadsdeel of het managen van een polder spelenderwijs. Iedereen krijgt direct, waarheidsgetrouw gepresenteerd wat de oplossing voor hem persoonlijk betekent. Dit is allemaal op basis van echte data en rekenmodellen. In plaats van weken of maanden vergaderen, brengen we stakeholders met elkaar aan tafel. Zo bereiken we consensus in een middag. En de speelse vorm zorgt voor zoveel beleving dat ze dit nog lang herinneren.’

Grote ontwikkeling op het gebied van Serious Gaming

Tygron en IJsfontein bereiden zich voor op een grote internationale ontwikkeling op het gebied van Serious Gaming. De voorspelling is dat de mondiale markt voor serious games jaarlijks met bijna 50% zal groeien. Het zal in 2015 een waarde van 10 miljard euro te vertegenwoordigen.

Waterschapsbedrijf Limburg

Aanleiding voor de samenwerking tussen IJsfontein en Tygron is een opdracht van Waterschapsbedrijf Limburg (WBL). IJsfontein ontwikkeld voor WBL een serious game om de complexiteit van het afvalwatersysteem inzichtelijk te maken voor bestuurders en experts. De spelers moeten het afvalwater systeem op orde houden over een periode van 30 jaar. Daarin moeten de spelers samenwerken. Ze moeten keuzes maken over investeringen en onderhoud en rekening houden met veranderingen als krimp en klimaatverandering. De game wordt gemaakt op de software van Tygron. `IJsfontein heeft een uitstekende reputatie opgebouwd met het ontwikkelen van serious games die processen versnellen en complexe problemen oplossen. In deze samenwerking doen we beide waar we het beste in zijn’, zegt Florian Witsenburg, CEO en eigenaar van Tygron.

Tygron is een 3D platform voor stedelijke ontwikkeling, gebaseerd op multiplayer gaming technology. De software wordt onder licentie afgenomen door consultants, overheden, architecten en game bedrijven om gebiedsontwikkeling te versnellen. IJsfontein maakt al sinds 1997 serious games voor onderwijs, overheden, maatschappelijke en corporate organisaties en zorginstellingen.