IJsfontein Homepage

1 december 2014

Nationale bewustwordingscampagne ‘Onderhuids’ lanceert online test. IJsfontein ontwikkelde hiervoor het platform www.onderhuids.nl.

Terwijl het aantal meldingen van racisme en discriminatie in Nederland stijgt, denken de meeste Nederlanders geen onderscheid te maken op basis van afkomst of huidskleur. Maar is dit wel zo? Vandaag start de landelijke campagne ‘Onderhuids’ en op de website www.onderhuids.nl kan iedereen die dat wil zelf de proef op de som nemen; hoe bevooroordeeld ben jij?

De beroemde Implicit Association Test (IAT) is ontwikkeld door de Universiteit van Harvard en legt impliciete voorkeuren ten aanzien van andere mensen bloot, bijvoorbeeld op basis van huidskleur en afkomst. De test wordt vaak toegepast om onbewuste vooroordelen ten aanzien van mensen met een bepaalde huidskleur te meten.

Miljoenen Amerikanen deden de test al en vandaag wordt een Nederlandse versie beschikbaar gesteld. Luc Lauwers, projectleider namens Critical Mass: ‘Door deze test ervaar je dat ons brein vaak onbewust voorgeprogrammeerd is om onderscheid te maken. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn, omdat verborgen voorkeuren en vooroordelen kunnen leiden tot discriminerend gedrag.’ Deze test is het resultaat van een samenwerking tussen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden, Critical Mass, IJsfontein en De Familie Film & TV.

In de documentaire ‘Zwart als Roet’ onderwerpt Sunny Bergman zichzelf en ook mensen als Quinsy Gario en VPRO-directeur Lennart van der Meulen aan de IAT. In verband met de campagne ‘Onderhuids’ zullen vandaag ook Ahmed Marcouch (PvdA), Sharon Gesthuizen (SP) en Özkan Akyol (schrijver) de test doen.

Op www.onderhuids.nl staan behalve de test, ook opiniestukken, columns, onderzoeken en video’s die in het teken staan van introspectie en bewustwording met betrekking tot racisme en discriminatie.

Op 19 januari 2015 wordt door de initiatiefnemers – Critical Mass, De Familie Film&TV en Dietz, Dröge & Van Loo – bij Humanity House in Den Haag het startschot gegeven voor een nationale bewustwordingscampagne in samenwerking met maatschappelijke organisaties, welzijnsinstellingen, minderheidsgroeperingen, onderwijsinstituten, verenigingen, sportclubs, kerken, moskeeën en netwerken van ouderen en jongeren.