IJsfontein Homepage

21 november 2013

Vandaag was in het NRC een mooi artikel van Arjan Terpstra te lezen over storytelling in games. In een digitale omgeving ervaren hoe het is om dement te zijn. Of hoe het is om vader te zijn van een terminaal ziek jongetje.

Raimond Reijmers, ontwerper bij IJsfontein werd geïnterviewd over Into D’mentia. Deze interactieve installatie helpt begrip op te brengen voor mensen die dement zijn. De experience is gebouwd in een rondreizende container. Audiovisuele middelen, een interactief verhaal en een slimme inrichting geven mantelzorgers en familieleden een duidelijk beeld van de belevingswereld van patiënten.

Terpstra beschijft naast Into D’mentia ook het spel That Dragon: Cancer. Dit spel laat je op een indringende manier ervaren hoe het is om vader te zijn van een terminaal ziek jongetje van vier.  Twee verschillende projecten, beiden maken zeer goed gebruik van de kracht van beleving en maken veel los bij degene die het spel speelt.

Raimond Reijmers:

‘Het is echt anders dan de film, daar zie je iemand huilen en je huilt mee, maar na afloop is ook jouw verdriet verdwenen. Maar speel je zelf een rol in een scenario waarbij jij de uitkomst bepaalt, dan is het jouw verdriet dat spreekt. Daardoor is de impact van het dementieverhaal veel groter dan als je naar een film kijkt.’

Lees hier het hele artikel: NRC 21 november 2013

Op deze pagina vind je meer informatie over Into D’mentia en kun je de trailer bekijken. Op www.thatdragoncancer.com is meer te vinden over That Dragon: Cancer