IJsfontein Homepage

19 oktober 2016

Door Marieke Roël

Je hebt budget. En een idee.

Je wilt iets digitaals en educatiefs maken. Bijvoorbeeld een app, een online platform of een game. Je googlet een beetje, je vraagt wat in het rond en voilà: je hebt een lijstje met creatieve bureaus die het kunnen. Je kiest de beste. Of de goedkoopste.

Fijn, denk je. Dat gaat vast mooi worden.
Kat in ’t bakkie.

Toch?

Maar nu begint het pas
De kwaliteit van het eindproduct hangt van veel dingen af. Maar een héél belangrijk ding is de samenwerking tussen de opdrachtgever en het team dat het gaat maken.

Onze beste producten maken we wanneer de grens tussen opdrachtgever en IJsfontein verdwijnt. Hoe doe je dat?

Stap in het team
We hebben je nodig. Heel erg. De tools die wij ontwikkelen hebben vaak een complexe inhoud. Wij hebben de expertise in huis om dit te vertalen naar iets dat iedereen begrijpt. Maar inhoudelijk weten we lang niet alles. Naast de projectmanager, de programmeur, de strateeg en de ontwerper is er in het team plek voor een inhoudelijk expert. Dat ben jij. We hebben gedetailleerde informatie nodig over het probleem dat je op wilt lossen en over je doelgroep. Over welke devices beschikken ze? Hoe ziet hun dag eruit? Wanneer denk je dat ze de tool gaan gebruiken?

Poeh, dat klinkt als veel werk
Dat is het ook. Maar het is vooral heel erg leuk en je leert ontzettend veel. Bovendien hoef je het niet alleen te doen. We hebben bij IJsfontein een research team. Zij organiseren onder andere playtesten waarbij ze de tool door de doelgroep laten testen op gebruiksvriendelijkheid en leereffect. Ze doen dit al vanaf het eerste begin met een papieren prototype. Door veel te testen kunnen we continue bijsturen en krijgen we een beter eindresultaat.

Zorg daarom dat je beslissingsbevoegd bent
Een team werkt goed als het snel besluiten kan nemen. Voor welke techniek kiezen we? Gaan we voor een mobiele website of toch een app? Gaan we voor rood of blauw? Een ideale opdrachtgever heeft het mandaat om zelf, on the spot, beslissingen te nemen.

Laat niet te veel mensen meedenken
Kies een klein groepje mensen, maximaal 3, die zich intensief bezig gaat houden met de ontwikkeling. Deze mensen stappen in het team. Voor andere belanghebbenden met een mening formeren we een klankbordgroep. Op afgesproken tijden testen zij de tool en geven ze feedback. Als je hier intern duidelijke afspraken over maakt helpt dit om tijdens de ontwikkeling focus te houden. Veel mensen leidt altijd tot heel veel nieuwe ideeën. Leuk, maar het leidt af. Daarom is het devies: klein beginnen en dat heel goed doen. Pas als de basis goed is bouwen we verder.

Geef autonomie en vertrouwen
Als je een bedrijf de opdracht geeft om 4316 dezelfde rode zaklampen te maken is het handig om ze heel precies te vertellen hoe jij het wilt hebben. Als je een creatief bureau inschakelt werkt dat juist averechts. Creatieven hebben kaders nodig, maar binnen die kaders zijn autonomie en vrijheid belangrijk. Bedenk goed: de gemiddelde creatief komt niet uit zijn bed voor geld, maar voor het maken van hele mooie dingen. Geef een creatief de juiste prikkels en je krijgt zijn beste werk.

Moet ik dan alles maar goed vinden?
Nee, zeker niet: kritische klanten zijn de beste. Autonomie en vertrouwen geven betekent niet dat je niet kritisch mag zijn. Van alle leden van het team verwachten we een kritische houding.

Enne what happened to de Klant is koning?
Misschien als je een brood koopt bij de bakker. Maar als je een creatief bureau inhuurt heb je er heel weinig aan om je als koning op te stellen. Kritische burgers bereiken meer.