IJsfontein Homepage

17 april 2013

De ontwikkelingen in de gaming-industrie gaan razendsnel en IJsfontein raast in vliegende vaart mee. Vandaar, na 15 jaar, de vraag: wie zijn we ook alweer, wat doen we en waarom? Oprichters Hayo Wagenaar (46) en Jan-Willem Huisman (45) geven antwoord in een notendop.

In die 15 jaar is nog niets van de begeestering en enthousiasme verloren gegaan. Want met die woorden laten Jan-Willem en Hayo zich nog altijd het best omschrijven. Bij elke opdracht moet er synergie ontstaan tussen de drie disciplines: ontwerp, techniek en het geregel eromheen. De uitkomst moet er een magisch schepje bovenop doen.

 

Relevantie

Jan-Willem en Hayo delen drie belangrijke drijfveren, en die maken IJsfontein tot IJsfontein. Om te beginnen willen de heren iets toevoegen. Ze willen verschil maken. Jan-Willem: “Wat we maken moet relevant zijn. We willen dat mensen groeien van onze games, dat ze geestelijk werkelijk iets rijker zijn als ze het spel gespeeld hebben”.

 

Intimiteit

Ten tweede is er de intimiteit. Hayo: “Voor ieder spel kruipen we tot in het diepst in de huid en de ziel van de ander. Wat kun je verwachten van de speler? Hoe reageert hij, wat voelt hij, welke scenario’s zijn allemaal mogelijk? Het gaat er uiteindelijk om dat het resultaat organisch en  intuïtief aanvoelt. En er zit altijd een dialoog in. Die moet prikkelen, want we verwachten van de speler dat ie ook iets terugzegt, dat hij reageert”

 

Het grote spelen

Tot slot is er de spelende mens. De Nederlandse historicus Johan Huizinga zei het al in 1938: spel is een noodzakelijke voorwaarde voor het voortbrengen van cultuur. Hayo: “In dit punt komt eigenlijk alles samen: de dialoog en het prikkelen daarvan lukt beter al spelende. Het maakt de gene die het spel speelt toegankelijker en het houdt de toon van het spel lichtvoetig. Ook het geestelijk verrijken gaat beter al spelende. Spel maakt het leven niet alleen leuker, het maakt het ook makkelijker om te leren, om verder te komen. Het is dus ook een voorwaarde om dat verschil te kunnen maken”.

 

Practice what you preach

Maar ook aan onze kant moet het playful zijn, zegt Jan-Willem. “Als je écht goed bent, doe je in no time wat je moet doen en hou je tijd over om te spelen. In die tijd, in dat spelen, maken we het verschil. Ook in kwaliteit, want dat is het moment waarop de verfijning, de verrijking, en de magie erin komt. Daarbij zorgt speelsheid ervoor dat de automatische piloot zich gedeisd houdt en dat de gebaande paden uit het zicht blijven. Het feit dat we altijd spelend aan het werk zijn, geeft niet alleen licht en lucht aan ons werk, het maakt ook dat we pragmatisch en creatief kunnen inspelen op situaties. Letterlijk inspélen dus. Ingeslepen werkpatronen zijn dodelijk voor je creativiteit. We zoeken telkens weer naar de ultieme, ideale route naar de beste oplossing”.

 

Ieder z’n eigen waarheid

En dat, telkens die unieke route naar een oplossing, geldt ook weer voor de andere kant, voor de eindgebruiker. IJsfontein bouwt elk spel zo op, dat de speler zijn eigen route vindt. Hayo: “We bieden een palet aan mogelijkheden om mee te experimenteren, de speler vindt zijn unieke weg en creëert zo zijn eigen waarheid. Het ultieme spel is het spel waarbij elke speler zijn eigen optimale score heeft. Zonder dat het spel daar een oordeel over velt. Niet één oplossing is dé oplossing. Zodat de uitkomst echt iets zegt over jou, in plaats van over het systeem van de game”.