IJsfontein Homepage
  1. 25 september 2023

    Zo houd je mensen wél vast: onboarden met impact

    Wéér een nieuw gezicht bij het koffiezetapparaat. De laatste tijd lijken je nieuwe medewerkers net zo snel weer verdwenen als dat de koffie wordt […]

    Lees meer
  2. 21 september 2023

    Letterprins genomineerd voor 2 Europese Digital Impact Awards

    Letterprins, het baanbrekende leesproject dat kinderen spelenderwijs leeskilometers laat maken en ontwikkeld is door IJsfontein, heeft twee eervolle nominaties ontvangen bij de Digital Impact […]

    Lees meer
  3. 6 juli 2023

    10.000 gebruikers Letterprins!

    Steeds meer kinderen ontdekken plezier in lezen door educatief spel Letterprins: mijlpaal van 10.000 gebruikers bereikt Het educatieve spel Letterprins is ontwikkeld door IJsfontein, […]

    Lees meer
  4. 12 april 2023

    Veel mensen in korte tijd beter laten samenwerken: hoe doe je dat?

    Stel je voor… Je werkt in een bedrijf dat snel groeit. Dagelijks zie je nieuwe gezichten bij het koffiezetapparaat. Tenminste, dat denk je. Zijn […]

    Lees meer
  5. 3 april 2023

    Waarom spelend leren effectief is (en wat je persoonlijkheid daarmee te maken heeft)

    Toen de wereld klein werd door corona, kwam ik net terug van het grootste avontuur van m’n leven. Ik liep de Appalachian Trail door […]

    Lees meer
  6. 14 november 2022

    Meer bewegen: hoe doe je dat?

    Je gaat het he-le-maal anders doen. Nu écht. Sportschoenen aan, en gaan. Je kijkt naar je schoenen. Ze zijn nog net zo wit als […]

    Lees meer
  7. 1 november 2022

    Vragenlijst invullen. Waarom zou je?

    Voor een onderzoek zijn we op zoek naar jongeren die vragen willen beantwoorden over hoe ze zich voelen. Ben jij tussen de 12 en […]

    Lees meer
  8. 26 oktober 2022

    Hoe krijg je jongeren (niet) aan het lezen?

    ‘En, Lily, weet jij al welk boek je gaat lezen voor je fictiedossier?’ Lily ondersteunt haar hoofd met haar hand en hangt verveeld naar […]

    Lees meer
  9. 21 september 2022

    Ervaar in VR hoe het is om (gevorderde) dementie te hebben

    Op Wereld Alzheimerdag lanceren Stichting Into D’mentia en serious-gamingbedrijf IJsfontein een geheel nieuwe versie van de succesvolle dementie beleving zoals die in 2012 in […]

    Lees meer
  10. 2 september 2022

    Impact door empathisch te ontwerpen

    Hoe vervelend is het als mensen over jou praten terwijl je naast ze zit? Hoe voelt het als je dochter boos wordt omdat je […]

    Lees meer
  11. 11 juli 2022

    1e IJscursie: maak scherpe keuzes om tot de kern te komen

    IJsfontein bestaat 25 jaar. Om dat te vieren trakteren we onze relaties én onszelf op 5 IJscursies. Tijdens zo’n IJscursie gaan we met een […]

    Lees meer
  12. 22 juni 2022

    De mens als spelend wezen

    ‘De mens is eerst en vooral een spelend wezen’ wist historicus Johan Huizinga in 1938 al. Bij IJsfontein werken we al 25 jaar aan […]

    Lees meer
  13. 16 juni 2022

    IJsfonteiner grijpt naar de sterren

    Afgelopen week werd het kickstarter project voor de Engelse filmproductie ‘PHASE’ succesvol gefinancierd. Van de kickstarter pagina:  ” Phase is a coming-of-age sci-fi feature […]

    Lees meer
  14. 12 april 2022

    #25jaarIJsfontein

    Het is 1997. De twee studenten Jan Willem Huisman en Hayo Wagenaar denken na over hun afstudeerproject. Wat als we leren interactiever, speelser en […]

    Lees meer
  15. 2 september 2021

    Ik kan het niet (en dáárom kan ik het niet)

    Het is maandag. Vanmiddag geef je een presentatie. Een hele belangrijke, over de resultaten van jouw team van het afgelopen kwartaal. Waarom moet jij […]

    Lees meer
  16. 12 augustus 2021

    Hoe ik mijn dochter niet leerde schaatsen (en haar vriendinnetje dit wél deed)

    ‘Dat we dit mogen meemaken!’ Mariëlle stuurt een foto: ze staat op het ijs met haar drie kleintjes op schaatsen. Ze lachen. ‘Morgen gaat […]

    Lees meer
  17. 14 juli 2021

    Hoe jouw bedrijf kan groeien door te spelen

    Door Luuk Raaphorst – interaction designer Het hele gezin zit aan tafel. Mijn zusje zoekt de mooiste locaties op het spelbord uit en ik […]

    Lees meer
  18. 24 november 2020

    Onvoorwaardelijke liefde, wie wil dat niet?

    Door Rose-Anne Dotinga, behaviour change designer, trainer, coach, spreker Wat fijn dat je er bent! Misschien heb je mijn eerdere blog ‘In 4 stappen […]

    Lees meer
  19. 10 november 2020

    In 4 stappen een verslaving ontwerpen

    Door Rose-Anne Dotinga, behaviour change designer, trainer, coach, spreker Hoe fijn zou het zijn als je ie-de-re dag zou bewegen? En dat je dat […]

    Lees meer
  20. 21 september 2020

    5 wetenschappelijke inzichten over serious games

    Gamers… Waren het vroeger vooral bleke puberjongens met puisten, inmiddels gamet je moeder, je hipster zus en zelfs je opa. De game industrie is […]

    Lees meer
  21. 11 september 2020

    Samen leven, leren en werken en onboarden op afstand (webinar)

    Opname online sessie Next Learning 10 september 2020 Host: Jan Willem Huisman-creatief directeur De afgelopen maanden hebben we geleerd wat de beste manier is […]

    Lees meer
  22. 1 juli 2020

    Digitale training over Delirium. Zeker nu.

    Digitale training over Delirium. Zeker nu. Zo’n 30 – 40 % van de COVID-19 patiënten op de IC ervaart een delirium ook wel acute […]

    Lees meer
  23. 11 mei 2020

    ‘Grow It!’ app helpt jongeren in coronatijd

    Tilburg University en Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis lanceren app die jongeren steunt tijdens de coronacrisis Het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis en de Tilburg University lanceren op […]

    Lees meer
  24. 15 april 2020

    Samen leven, leren en werken op afstand

    IJsfontein lanceert een uniek online platform!  De afgelopen weken hebben we geleerd wat de beste manier is om thuis te werken én in contact […]

    Lees meer
  25. 13 februari 2020

    Keurmerk voor VR game in Cognitieve Gedragstherapie

    ‘Lunchroom Zondag’ heeft het keurmerk ‘Valide Games’ van de DSSH (Dutch Society for Simulations in Healthcare) ontvangen. De game in virtual reality is ontwikkeld […]

    Lees meer
  26. 9 december 2019

    Meer grip op je autopiloot

    Dagelijks worden we beïnvloed door duizenden overtuigende boodschappen. De kleinste nudges kunnen onze keuzes 180 graden de andere kant op sturen. ‘Ze’ weten altijd […]

    Lees meer
  27. 22 augustus 2019

    In the pocket: 2 nominaties Museumeducatie Prijs

    De Museumeducatie Prijs is dé onderscheiding voor bijzondere samenwerkingsprojecten tussen basisscholen en musea.  IJsfontein rondde dit jaar twee van dit soort projecten af. En […]

    Lees meer
  28. 9 juli 2019

    Onboarding als Magic Circle

    Onboarding is de socialisatie van een nieuwe medewerker. Als je dat goed doet levert je dat niet alleen blije mensen op, maar ook geld. […]

    Lees meer
  29. 13 juni 2019

    Hoe maak je een onboarding game die werkt?

    Bij kleine bedrijven zijn het er misschien drie per jaar, bij de grotere al gauw twintig per maand. Waar je in het eerste geval […]

    Lees meer
  30. 1 april 2019

    Hoe ga je verantwoord om met digitale media en kinderen?

    Dat schermen en mobiele telefoons een enorme aantrekkingskracht hebben op jonge kinderen weten we allemaal. En niet alleen op kinderen, zelf hebben we ook […]

    Lees meer
  31. 24 januari 2019

    Innovatieprijs voor Daadkracht!

    Daadkracht! Een interventie voor jongeren met overgewicht Staatssecretaris Mona Keijzer, Economische Zaken en Klimaat, reikte op 21 januari een prijs uit aan het Jeroen […]

    Lees meer
  32. 11 januari 2019

    Whitepaper educatieve escaperooms

    Een beetje avondje uit begint tegenwoordig met een escaperoom. De eerste in Nederland werd in 2013 gebouwd, inmiddels zijn er meer dan 400 en […]

    Lees meer
  33. 17 december 2018

    3X prijs voor onze musea

    Een vroege kerst in ons Prijzenkabinet. Twee van onze projecten zijn genomineerd voor European Museum Of the Year! Zowel het Nederlands Openluchtmuseum (met de […]

    Lees meer
  34. 8 november 2018

    Delirium Experience Bewezen Effectief

    We wisten het natuurlijk al: Serious Games kunnen zeer effectief zijn voor het leren van vaardigheden. Meer dan non-interactieve methoden bieden ze ruimte voor […]

    Lees meer
  35. 10 oktober 2018

    Het leven door een andere bril: VR in Mental Health Care

    Depressie, angststoornissen, psychoses. Bijna iedereen kent wel iemand die er mee kampt. Of erger. Je hebt er zelf last van. Vandaag is het World […]

    Lees meer
  36. 5 oktober 2018

    Spelend slimmer worden

    Tekst: Roos Menkhorst Fotografie: Aisha Zeijpveld Uit: Marineterrein Magazine Voor Hayo Wagenaar, medeoprichter van IJsfontein, draait het leven om spelend leren. Met IJsfontein ontwikkelt […]

    Lees meer
  37. 14 september 2018

    1 week | 2 nominaties

    Feest bij onze teams Gezondheidszorg en Musea. Nominaties voor hele verschillende projecten, waar we beide even trots op zijn. Gezondheidszorg: Accenture Innovation Award De […]

    Lees meer
  38. 14 augustus 2018

    Gamen United met Trimbos

    Samen met Trimbos organiseren we op 28 augustus een zomersessie over risico’s en nut van computerspellen en de zoektocht naar een evenwichtige kijk op […]

    Lees meer
  39. 5 juni 2018

    Workshop: How to implement user testing in your research design?

    ‘Do you like this?’ ‘We made this application in order to raise awareness. We would like to test with you whether that works.’ ‘If […]

    Lees meer
  40. 17 mei 2018

    Canon wint Museum + Heritage award

    Ons project de Canon van Nederland heeft gisteravond in Londen bij de Museums + Heritage Awards for Excellence de International Award gewonnen. De Museums […]

    Lees meer
  41. 28 maart 2018

    Workshop voor ouders van Ukkies

    Ontdek jouw wereld via een app Dat schermen en mobiele telefoons een enorme aantrekkingskracht hebben tot jonge kinderen weten de meeste ouders maar al […]

    Lees meer
  42. 27 maart 2018

    Appril Festival

    Het zat er natuurlijk wel een beetje aan te komen, maar ook dít jaar vind het Appril festival plaats in April. Appril is een […]

    Lees meer
  43. 7 februari 2018

    Hoe voorkom je dat jongeren te lang wachten met seks?

    Dit is heel in het kort het onderwerp van de U CREATE workshop waarmee ontwerpers, onderzoekers en opvoeders vandaag onder leiding van Lotte Vergouwen […]

    Lees meer
  44. 17 januari 2018

    De eerste creatieve coalitie voor betere vormgeving van toekomstige zorg

    Zes creatieve MKB bedrijven met een focus op zorg en welzijn hebben zich op 16 januari j.l. aangesloten bij U CREATE, Centre of Expertise […]

    Lees meer
  45. 22 december 2017

    Podcast Mental Health Game | NOS op 3

    Jongeren laten praten over hun gevoelens is niet makkelijk maar wel belangrijk. Het trimbos Instituut en IJsfontein hebben Moving Stories ontwikkeld. Een game die […]

    Lees meer
  46. 21 december 2017

    IJsfontein ontwikkelt innovatief digitaal leerplatform

    We leven in een wereld die in een steeds sneller tempo aan het veranderen is. De organisaties die de toekomst overleven, zijn degenen die […]

    Lees meer
  47. 19 december 2017

    DIY: Hoe bouw je een V-plotter?

    Eh, wat is een V-Plotter? Een V-plotter is eigenlijk een soort verticale printer. Hiermee kan je afbeeldingen heel precies tekenen op grote oppervlakten, bijvoorbeeld […]

    Lees meer
  48. 14 december 2017

    Ontwerpen voor de zorg van morgen

    Het artikel “Ontwerpen voor zorg van morgen” in het Financieele Dagblad van 14 December laat dat designers en zorgprofessionals samen op veel manieren de […]

    Lees meer
  49. 13 december 2017

    Depressie therapie in virtual reality

    Uit ICT&Heatlh IJsfontein en het eGGZ centrum van ARQ slaan de handen ineen. Samen ontwikkelden we een VR omgeving waarin mensen met een depressie […]

    Lees meer
  50. 17 november 2017

    Waarom jouw baas jou binnenkort een escape room laat bouwen

    Je bent net klaar met het schrijven van een memo, nieuwsbrief of e-learning. Heel mooi, maar jij weet net als ik dat dit maar […]

    Lees meer
  51. 10 november 2017

    Next Learning Bootcamp “Game Changers” bij IJsfontein

    IJsfontein mocht de 6e editie van de Next Learning Bootcamp hosten: een avond vol inspirerende gesprekken over leren op de werkvloer, gepaard met een […]

    Lees meer
  52. 6 november 2017

    Hoosbui! bij NEMO

    Hoosbui! bij NEMO Dat het steeds vaker en harder regent, dat merken we allemaal. Maar dat we zelf ook kunnen helpen de wateroverlast minder […]

    Lees meer
  53. 13 oktober 2017

    Wat maakt leren leuk

    Squla en onze eigen Jan-Willem Huisman over leuk leren: “Wat wij vooral willen realiseren is dat we gaan van moeten leren naar willen leren.”

    Lees meer
  54. 9 oktober 2017

    IJsschool-voor-1-dag groot succes

    Vorige week donderdag staakten de basisschool leerkrachten. Reden: meer salaris en minder werkdruk. Helemaal terecht vinden wij. We steunen de staking dus van harte […]

    Lees meer
  55. 3 oktober 2017

    IJsfontein ontwerpt lesdag tijdens lerarenstaking

    Op 5 oktober gaan de basisschoolleerkrachten van Nederland in staking. Reden: meer salaris en minder werkdruk. Terecht vinden wij. Onderwijs gaat ons aan het […]

    Lees meer
  56. 25 september 2017

    Eerste weekend Canon Nederlandse geschiedenis groot succes

    Twee jaar werkten wij aan de Canon van de Nederlandse gescheidenis voor het Openluchtmuseum in Arnhem. We ontwikkelden een interactieve Canonwand van 2 bij […]

    Lees meer
  57. 23 juni 2017

    Goud en Brons voor IJsfontein in de International Serious Play Awards

    We glimmen van trots. (En een beetje van de warmte.) Uit alle hoeken van de wereld zijn serious games ingestuurd voor de International Serious Play […]

    Lees meer
  58. 7 juni 2017

    Het ontwerpen van autonomie in een transparante wereld

    Door Hans Luyckx op CustomerTalk Of het nu een politicus, de directeur van de basisschool of de kaasboer is, ze willen het allemaal: geen […]

    Lees meer
  59. 30 mei 2017

    Betere ouderenzorg in Singapore door Nederlandse game

    In april 2016 organiseerde het Innovatie Attaché Netwerk van de Nederlandse ambassade te Singapore een innovatiemissie. Onderwerp: geïntegreerde zorg en ouderenzorg. Precies één jaar […]

    Lees meer
  60. 8 mei 2017

    Ontwerpen voor doeners én kijkers. Hoe doe je dat?

    Door: Marieke Roël. Wat hebben Billy, Bestå, Liatorp, Hemnes en Malsjö met elkaar gemeen? Juist. Je moet ze in elkaar zetten. Met een inbussleutel. […]

    Lees meer
  61. 2 mei 2017

    Serious game zorgt voor betere adoptie Skype for Business

    StartReady, specialist op het gebied van Skype for Business-oplossingen, zocht een manier om de adoptie van Skype for Business op de werkvloer te verbeteren. […]

    Lees meer
  62. 14 april 2017

    Technologie: zegen of plaag ?

    Op 20 april organiseert The John Adams institute een lezing over technologie verslaving. Adam Alter komt spreken. Hij is docent marketing en psychologie aan […]

    Lees meer
  63. 12 april 2017

    One framework to rule them all

    Over Onderzoek: dr. Anissa All Anissa wilde iets onmogelijks. Een ‘allesomvattend model’ model maken waarmee de effectiviteit van serious games gemeten kan worden. Wij […]

    Lees meer
  64. 18 maart 2017

    Vijf redenen om niet bij IJsfontein te werken

    door Marieke Roël   Ik deed mijn hipste groene broek aan en föhnde mijn haren. Ruim op tijd stapte ik op de fiets. Rustig […]

    Lees meer
  65. 1 februari 2017

    Unieke samenwerking verbetert adoptie van Skype for Business

    Skype for Business-specialist StartReady en serious games studio IJsfontein bundelen hun krachten. Samen gaan zij de adoptie van Skype for Business op de werkvloer […]

    Lees meer
  66. 31 oktober 2016

    HKU en IJsfontein presenteren de zomercursus ‘Ludodidactiek’

    Wat is Ludodidactiek? Ludodidactiek gebruikt principes uit gamedesign om leerervaringen te ontwerpen. Het doel? Op zoek gaan naar intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. Het onderwijs […]

    Lees meer
  67. 27 oktober 2016

    Soestdijk: Buitenplaats van Nederland

    De afgelopen maanden hebben wij meegedacht over de toekomst van Paleis Soestdijk, de nieuwe buitenplaats van Nederland.  We zijn door naar de laatste ronde! […]

    Lees meer
  68. 19 oktober 2016

    Hoe word je een goede opdrachtgever?

    Door Marieke Roël Je hebt budget. En een idee. Je wilt iets digitaals en educatiefs maken. Bijvoorbeeld een app, een online platform of een game. Je googlet een […]

    Lees meer
  69. 31 augustus 2016

    Van Schietbaan naar VR-lab

    Afgelopen april zijn we verhuisd. Van het idyllische Westerpark naar het stoere Marineterrein. Hier vind je gebouwen die je normaal niet hebt in de […]

    Lees meer
  70. 21 mei 2016

    Waterlinie museum wint Heritage in Motion award

    De tentoonstelling Sterk Water die wij ontwikkelden voor het Waterliniemuseum heeft vrijdag in Lesbos een Heritage in Motion award gewonnen. De jury over de […]

    Lees meer
  71. 20 april 2016

    Can you fix it krijgt erkenning ‘goed onderbouwd’

    ‘Can You Fix It?’ heeft van het nationale Centrum Gezond Leven de erkenning ‘goed onderbouwd’ gekregen. De erkenning bevestigt dat Can you fix it […]

    Lees meer
  72. 12 april 2016

    Openlucht Museum onthult eerste ontwerpen Canon van Nederland

    Eind vorige week presenteerden het Nederlands Openluchtmuseum en het Rijksmuseum hun plannen voor de Canon van Nederland. Deze permanente tentoonstelling opent in de zomer […]

    Lees meer
  73. 10 april 2016

    Oeuvre prijs voor oprichters IJsfontein en Media Ukkie award voor Bollo

    Afgelopen donderdag werden de Kinder Media Awards uitgereikt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Deze awards zijn voor de makers van […]

    Lees meer
  74. 30 maart 2016

    LET OP: nieuw adres

    We zijn verhuisd! Naar het voormalig Marineterrein achter het Scheepvaartmuseum. Bezoekadres Kattenburgerstraat 7 1018 JA Amsterdam t: +31 20 33 00 111 m: info@ijsfontein.nl Postadres […]

    Lees meer
  75. 23 maart 2016

    Wat kunnen gamedesigners je leren over goed fouten maken?

    door: Marieke Roël Vier weken geleden startte ik een met een intensieve schrijfcursus. De eerste opdracht? Lees The Talent Code van Daniel Coyle. Met […]

    Lees meer
  76. 21 maart 2016

    Bollo is blij! App genomineerd voor Spin én Media Ukkie award

    Voor Landal GreenParks maakten wij de Bollo app. De samenwerking, de vormgeving en de unieke manier waarop de app werd gemaakt: alles klopte. Vonden wij. […]

    Lees meer
  77. 10 maart 2016

    Gezocht: afgestudeerde MBO-ers voor workshop in Amsterdam

    Voor een nieuw project zijn wij op zoek naar afgestudeerde MBO’ers die mee willen doen aan een workshop over het zoeken naar een baan. De […]

    Lees meer
  78. 11 februari 2016

    Nieuwe aanpak jongeren en suïcide

    Naar schatting zijn er jaarlijks ca. 14.000 jongeren met suïcidale gedachtes. Zorgwekkend, vindt het Trimbos-instituut. Samen met IJsfontein onderzoeken ze of een game kan […]

    Lees meer
  79. 10 februari 2016

    Nederlandse school is radicale vernieuwer

    Maar wat heeft IJsfontein daar mee te maken? Van alles. Nieuw perspectief op lesgeven Ons onderwijssysteem is opgebouwd uit kaders en systemen, waardoor we […]

    Lees meer
  80. 8 februari 2016

    Testers gezocht voor virtual reality app

    Voor Veilig Verkeer Nederland ontwikkelt IJsfontein een game waarin jij de shotgun (=bijrijder van de auto) bent. Om deze game helemaal af te maken hebben […]

    Lees meer
  81. 2 februari 2016

    Summerschool Ludodidactiek

    In de zomer van 2016 organiseert HKU samen met IJsfontein de eerste Summerschool ludodidactiek. In deze Summerschool leren docenten, educatoren en leerprofessionals onderwijs te […]

    Lees meer
  82. 18 januari 2016

    Keep it simple: 5 lessen van onze scrummaster

    Je kent het vast wel, je begint met een project, je hebt veel ideeën en iedereen raakt enthousiast. Je krijgt nog meer ideeën. Het […]

    Lees meer
  83. 20 december 2015

    Telefoon verlengstuk van je lichaam

    Vastgelijmd aan de hand, een logisch verlengstuk van het lichaam: jongeren krijgen via hun telefoon toegang tot hun eigen wereld. Los van alle entertainment en communicatie is juist de telefoon geschikt voor het aanleren van gewenst gedrag. In het kader van het Appril festival organiseerde IJsfontein hierover een inspiratiesessie. Naomi van Stelten, director new business bij IJsfontein, deelt de zes belangrijkste inzichten.

    Lees meer
  84. 1 december 2015

    Ontwerpen voor kinderen: vergeet je zoekbalk niet

    We proberen kinderen te verleiden met felle kleuren, leuke characters en mooie woorden om onze applicaties te gebruiken en naar onze website te komen. […]

    Lees meer
  85. 16 november 2015

    IJsfontein brengt spelend leren naar Duitsland

    Vandaag starten officieel de activiteiten van IJsfontein Duitsland. Thorsten Unger, een autoriteit op het gebied van serious games in Duitsland is medeoprichter en gaat […]

    Lees meer
  86. 20 oktober 2015

    Hoe valideer je een serious game?

    Steeds vaker worden games ingezet om mensen van een verslaving af te helpen, gezonder te laten eten of om bijvoorbeeld therapietrouw te bevorderen. Games […]

    Lees meer
  87. 19 oktober 2015

    Gouden boekje voor Tikkit

    Tikkit, het karakter dat wij jaren geleden hebben bedacht en ontworpen voor museumkids.nl heeft een gouden boekje! Kinderen kunnen het boekje, geschreven door Harmen van […]

    Lees meer
  88. 29 september 2015

    Het ‘nieuwste’ nieuwe werken

    Dat er kansen schuilen in de aanloop naar iedere nieuwe opdracht, bewijst het verhaal van Procore en IJsfontein. Tijdens de voorbereidingen voor een nieuwe […]

    Lees meer
  89. 22 september 2015

    Programmeren voor kinderen

    Technologie speelt in steeds meer aspecten van ons leven een rol. Programmeren is in onze visie meer dan een beroepskeuze. Het is een basisvaardigheid […]

    Lees meer
  90. 9 september 2015

    ‘Doorlopend in beweging’ wint brons!

    ‘Doorlopend in beweging’, de multimediale presentatie die wij hebben gemaakt voor Museum Boijmans van Beuningen wint een bronzen IDCA award.  We hebben gewonnen in […]

    Lees meer
  91. 17 augustus 2015

    Over onderzoek: Priscilla Haring

    Mediapsycholoog Priscilla Haring (33) kennen we als expert op het gebied van de psychologie in gaming en van de workshops gamification die ze bij […]

    Lees meer
  92. 14 juli 2015

    Testers gezocht!

    Om te weten of de dingen die we maken ook goed werken testen we regelmatig met de doelgroep. Op dit moment zijn we op […]

    Lees meer
  93. 13 juli 2015

    Homo ludens in Azie

    IJsfontein vertrok de afgelopen maanden achtereenvolgens naar Korea, Singapore en India om te praten over spelend leren.  Centrale vraag? Hoe kunnen we daar spelend […]

    Lees meer
  94. 9 juli 2015

    Snellere adoptie technologie door serious game

    Samen met StartReady ontwikkelt IJsfontein een serious game waarmee wij hopen dat medewerkers sneller Lync en Skype for business adopteren. Een uniek product wat volledig […]

    Lees meer
  95. 2 juli 2015

    IJsfontein door de ogen van Sil

    Regelmatig krijgen we bij IJsfontein de vraag voor  zogenaamde snuffel stages. Scholieren van de middelbare school kijken een dagje mee en leren zo meer […]

    Lees meer
  96. 23 juni 2015

    De Nederlandse school

    Inmiddels alweer een paar jaar geleden namen Hans van der Wind (Van Dijk Educatie) en Map Nihom (Maps Originals) het initiatief om samen met […]

    Lees meer
  97. 17 juni 2015

    Welkom op onze nieuwe site

    De website van IJsfontein is vernieuwd. En hoe! Als ontwikkelaar van digitale media is onze site ons visitekaartje. Toch schieten interne projecten er vanwege […]

    Lees meer
  98. 11 juni 2015

    Hoe vergroot je het effect van een game?

    Gamification en serious games zijn zo langzamerhand gemeengoed geworden. Het is steeds minder nodig mensen te overtuigen van de kracht van het inzetten van […]

    Lees meer
  99. 3 juni 2015

    Hij hangt!

    Een lang gekoesterde droom van veel IJsfonteiners is uitgekomen: een legowand! Als spelend leren ‘je ding’ is kan je er ook eigenlijk niet om […]

    Lees meer
  100. 1 juni 2015

    De uitdaging van de toekomst: verdwalen

    In onze samenleving hebben we de droom van de vorige generaties bijna bereikt: een goed beschermde vrijheid in keuze. We kunnen kiezen wat we […]

    Lees meer
  101. 1 juni 2015

    Onderwijs van de toekomst

    Evert Hoogendoorn is Gamedesigner en strateeg bij IJsfontein. Daarnaast is hij programmaleider nieuwe geletterdheid van het expertisecentrum educatie bij de HKU en heeft hij […]

    Lees meer
  102. 1 juni 2015

    Gamejammen in India

    door Daniel Harmsen India is booming. Het is een land waarin de beroepsbevolking sneller groeit dan dat de ondersteunende systemen kunnen meegroeien. Een land […]

    Lees meer
  103. 31 mei 2015

    Uitgetest: Adventure creator

    Bij IJsfontein werken wij steeds vaker in een software pakket genaamd Unity. Je kunt er games in maken in 2D of 3D die werken […]

    Lees meer
  104. 19 mei 2015

    Lancering Hoi Holland!

    Vandaag is de Hoi Holland! app officieel gelanceerd. De app laat internationale studenten spelenderwijs kennismaken met de Nederlandse taal en cultuur Voorzitter van de EP-Nuffic […]

    Lees meer
  105. 30 april 2015

    Innovatie versus validatie

    Voor het CRISP Magazine schreef Katinka van der Kooij van de TU Delft een artikel over de samenwerking met Evert Hoogendoorn van IJsfontein voor de ontwikkeling […]

    Lees meer
  106. 1 december 2014

    Ben jij huidskleurenblind?

    Heb jij verborgen voorkeuren? Test het op www.onderhuids.nl. IJsfontein ontwikkelde dit platform in opdracht van Critical Mass en De Familie Film & TV. Behalve de test vind je er ook opiniestukken, columns, onderzoeken en video’s die in het teken staan van introspectie en bewustwording met betrekking tot racisme en discriminatie.

    Lees meer
  107. 14 november 2014

    NOT innovatie award

    Eind januari vind de de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) plaats. Dit is de grootste vakbeurs voor professionals in het PO, VO en MBO. Tijdens de beurs wordt de Innovatie Award 2015 uitgereikt. Dat kan gaan om leermiddelen, maar ook om hulpmiddelen die het onderwijsproces kunnen verbeteren of krachtiger ondersteunen. Er zijn maar liefst 3 projecten van IJsfontein genomineerd!

    Lees meer
  108. 13 november 2014

    Awards voor Touch van Gogh

    De applicatie Touch Van Gogh die IJsfontein heeft ontwikkeld in opdracht van het Van Gogh Museum, valt opnieuw in de prijzen. Touch van Gogh wint de World Summit Award Mobile in de categorie ‘m-Tourism & Culture’ en ‘Goud’ in de categorie ‘Best App’ van de International Design and Communication Award (IDCA).

    Lees meer
  109. 3 november 2014

    Technisch hoogstandje

    ‘Wassende bogen’ van kunstenaar Richard Serra (San Francisco, 1939 ) is misschien wel een van de meest bekende werken van museum Boijmans Van Beuningen. Tegelijkertijd […]

    Lees meer
  110. 3 november 2014

    Multimediatour Adlib integratie

    Museum Catharijneconvent in Utrecht vertelt over de geschiedenis van het Christendom in Nederland. IJsfontein heeft een multimediatour ontwikkeld voor het museum. Deze wordt voor […]

    Lees meer
  111. 6 oktober 2014

    Workshop gamedenken

    Wat zouden wij eigenlijk kunnen doen met gaming? Dat was de vraag die zowel Capgemini als het Financieel Dagblad aan ons stelden. Voor beide partijen […]

    Lees meer
  112. 6 oktober 2014

    Gedrag leidt naar inhoud

    Een man staat in een lokaal voor een groep kinderen en vertelt een verhaal. De kinderen zitten aan kleine tafeltjes en luisteren. Zo nu […]

    Lees meer
  113. 6 oktober 2014

    Programmeren als tweede taal

    IJsfontein heeft deelgenomen aan de EU codeweek. Dit is een initiatief van de Europese commissie met als doel te stimuleren dat kinderen en jongeren al vroeg iets leren over programmeren. We hebben in de herfstvakantie daarom twee workshops georganiseerd voor kinderen van 9 tot 14 jaar.

    Lees meer
  114. 6 oktober 2014

    Preview delirium experience

    Voorproefje Op initiatief van Sophia de Rooij, internist-ouderengeneeskunde & klinisch geriater. Met daarbij de financiering van Stichting Effectieve Ouderenzorg ontwikkelde IJsfontein de delirium experience. […]

    Lees meer
  115. 29 september 2014

    Uitgetest: iBeacons

    Een Beacon zendt een geïdentificeerd signaal uit wat smartphones op kunnen vangen. Hierdoor wordt plaatsbepaling binnen gebouwen mogelijk. IJsfontein vroeg 3 studenten om deze techniek uit te testen.

    Lees meer
  116. 26 september 2014

    Slimme stad

    Zou het soms niet fijn zijn als je omgeving iets meer met je meedenkt en op een integere manier inspeelt op je behoeften? Ik denk van wel. Bij IJsfontein hebben we veel kennis op het gebied van ruimtelijke installaties en game- en ervaringsontwerp. Hoe kunnen we dit inzetten om de stad nog slimmer te maken?

    Lees meer
  117. 22 september 2014

    VVN applicatie wint Award in Berlijn

    De app die wij hebben ontwikkeld voor Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft afgelopen vrijdag in Berlijn een digital communications award gewonnen. De app is bedoeld om basisschoolleerlingen te stimuleren meer te oefenen voor het Praktisch Verkeerexamen van VVN.

    Lees meer
  118. 18 september 2014

    Kinderen leren programmeren

    IJsfontein doet mee aan de EU codeweek en organiseert 2 workshops programmeren voor kinderen van 9 tot 14 jaar. In deze workshops spelen ze het spel ‘codebot’ en leren ze de basis van programmeren.

    Lees meer
  119. 8 september 2014

    De nieuwe verslaving heet leren

    Afgelopen zaterdag 6 september verscheen in het Financieel Dagblad een artikel van de hand van Evert Hoogendoorn: de nieuwe verslaving heet leren. Evert is strateeg en gamedesigner bij IJsfontein en geeft daarnaast les op de HKU. Het artikel is onderdeel van een drieluik over beroepsonderwijs.

    Lees meer
  120. 2 september 2014

    De kracht van serious games

    ‘Serious games’ (computerspelletjes waar je iets van leert) zijn al jaren bezig aan een stevige opmars. Bob Steenhuis en Robert Visscher schreven een artikel over de kracht van serious games en geven veel goede voorbeelden. Ze interviewden onder andere Hans Luyckx en Jan Willem Huisman van IJsfontein.

    Lees meer
  121. 1 september 2014

    Een beleving ontwerpen

    Veel van onze projecten draaien om beleving, iemand iets laten ervaren door de ogen van een ander. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat de beleving een ervaring is die je ‘in je buik’ voelt en niet alleen in je hoofd? Graag delen we onze belangrijkste inzichten.

    Lees meer
  122. 17 augustus 2014

    Testen in het Playlab

    Onze kelder is recent omgebouwd tot een volledig uitgeruste testruimte: het Playlab. In de ruimte kunnen testpersonen in een huiselijke setting ontspannen testen terwijl de opdrachtgever en ontwikkelaars vanuit een andere ruimte mee kunnen kijken.

    Lees meer
  123. 17 augustus 2014

    Getest: 4K

    Het kan niet scherper denk je. Toch wel. Kort geleden werd 4 k geïntroduceerd. Voor degene die niet zo thuis zijn in de materie, 4K is een zeer hoge resolutie, ook wel ultra-hd genoemd. Deze resolutie geeft aan hoeveel pixels een scherm heeft. Bij 4K is de resolutie minimaal 3840 horizontale en 2160 verticale pixels. Ter vergelijking, full-hd heeft een resolutie van 1920 horizontale en 1080 verticale pixels. 4K is dus dubbel zo scherp.

    Lees meer
  124. 15 juli 2014

    Design to get lost

    Mensen en dieren zijn van nature nieuwsgierig. Vanuit nieuwsgierigheid ontstaat bij mensen een intrinsieke motivatie om zichzelf te ontwikkelen. Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer achter de wetenschap. Dat intrigeert mij. Hoe kan ik dit als interactieontwerper inzetten? En wat is het precies?

    Lees meer
  125. 15 juli 2014

    Virtuele parachutesprong in het Waterliniemuseum

    3.. 2.. 1.. SPRING! Voor een tentoonstelling van het Waterliniemuseum Fort bij Vechten werken wij op momenteel aan de realisatie van een virtuele parachutesprong. […]

    Lees meer
  126. 15 juli 2014

    Over de nieuwsbrief

    De nieuwsbrief zonder nieuwtjes Regelmatig plaatsen we blogs en artikelen op onze site, in bladen, op social media of sites als Frankwatching. Dat kun […]

    Lees meer
  127. 15 juli 2014

    IJsfontein goes India

    Vanuit haar expertise op het gebied van digitale didactiek gaat IJsfontein naar India om te praten over digitale didactiek.

    Lees meer
  128. 7 juli 2014

    Validatie van health games

    Wat is het effect van implementatie op de validatie van gezondheidszorg games? Katinka van der Kooij en Lisa van Braam delen hun inzichten

    Lees meer
  129. 30 april 2014

    Docent zkt. game

    Bij IJsfontein zijn we geïnteresseerd in de manier waarop mensen gamen, over games denken, praten en hoe games onderzocht worden. In dit kader nodigen we soms gastbloggers uit om een bijdrage te leveren of schrijven we over een initiatief dat ons is opgevallen. Deze keer: De Databank Games voor docenten.

    Lees meer
  130. 28 april 2014

    Touch van Gogh wint prijs

    ‘Touch van Gogh’ heeft tijdens de jaarlijkse conferentie van The European Museum Academy , de ‘Heritage in Motion award’ in de categorie apps for mobile devices in ontvangst mogen nemen. De conferentie werd gehouden in Glasgow en het was dit jaar voor het eerst dat deze award werd uitgereikt.

    Lees meer
  131. 23 april 2014

    Vis op wielen

    Elke maandagochtend verzamelen alle medewerkers van IJsfontein zich voor de ‘weekopening’. Huishoudelijke mededelingen worden tot een minimum beperkt, doel is inspiratie. Van eigen medewerkers, maar ook van externen. Vorige week was deze externe, Eva, een goudvis. Zij zwom rond in een kom op wielen en werd begeleid door Thomas de Wolf. Het filmpje ‘Fish on Wheels’ is op YouTube al meer dan een miljoen keer bekeken. Thomas kwam uitleggen hoe het werkt en schreef het op voor ons blog.

    Lees meer
  132. 14 april 2014

    IJsfontein doet mee aan appril

    Op 1 april is appril van start gegaan. Hét festival over apps en mobiel internet. Tijdens het festival kunnen marketeers, ICT’ers, developers, creatieven, ondernemers en andere enthousiastelingen hun hart ophalen op gebied van apps en mobiel internet. Zo worden er meer dan 100 workshops, lezingen en borrels gegeven verspreid over Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven.

    Lees meer
  133. 20 maart 2014

    Nominatie SpinAward

    Gisteren werd bekend gemaakt dat Touch van Gogh is genomineerd voor een Spin Award in de categorie mobiel! Op 27 maart 2014 krijgen we de kans om de app te presenteren aan de jury, kijkers en bezoekers. Op 17 april worden de winnaars bekend gemaakt.

    Lees meer
  134. 19 maart 2014

    2x keurmerk ‘valide game’

    De serious games ‘abcdeSIM’ en ‘Op eigen kracht’, mogen officieel het keurmerk ‘valide game’ voeren. Dit is bekend gemaakt op de zesde editie van […]

    Lees meer
  135. 17 maart 2014

    Innovatieve game technologie

    Na weken overleggen tot een praktisch onhaalbare consensus komen; het schrikbeeld van het poldermodel. Overtuigd dat dit beter kan bundelen Tygron en IJsfontein, Nederlands grootste serious game bedrijven, hun krachten. Met state-of-the-art 3D gametechnologie worden situaties in stedelijke gebieden nagebootst. Stakeholders krijgen direct inzicht in de gevolgen van hun keuzes.

    Lees meer
  136. 10 maart 2014

    Praktijkexamen verkeer app

    Kinderen en ouders stimuleren om te oefenen voor het praktijkexamen verkeer Het aantal basisschoolleerlingen dat zakt voor het praktijkexamen verkeer van Veilig Verkeer Nederland […]

    Lees meer
  137. 19 februari 2014

    De spelregels van gamification

    et gebruiken van spelmechanismen om gedrag te sturen, gamification, is een wereldwijde hype. Maar hoe werkt het nou eigenlijk? En misschien belangrijker, werkt het? Meester Gabe Gabe Zichermann, de gamification guru wiens Google Tech Talks massaal bekeken zijn, die ervoor zorgde dat het intranet van software ontwikkelaar SAP 4000% meer gebruikt wordt dan voorheen (ja hier staat echt vierduizend procent) en die staande ovaties krijgt op conferenties over de hele wereld, was in Nederland.

    Lees meer
  138. 4 februari 2014

    Game Borrel bij IJsfontein

    Amsterdam Game Borrel: a quarterly informal gethogeter for everyone working in or related to the gamesindustry in the wider Amsterdam area.

    Lees meer
  139. 30 januari 2014

    Apps maken voor kinderen: 5 tips

    Als rechtgeaarde mini-homo ludens weet een kind intuïtief hoe een smartphone of tablet te unlocken is. Logisch, want achter één swipe zit een wereld van plezier verborgen. Een interessante markt om apps voor te maken, maar een plek veroveren op het beginscherm van de smartphone of tablet is zo makkelijk nog niet. En àls je besluit om een app voor kinderen te maken, hoe zorg je dan dat deze aansluit bij hun verwachtingen?

    Lees meer
  140. 8 januari 2014

    Van game- naar leerverslaving

    Econoom Ferry Haan bepleitte in de Volkskrant van 7 januari het aanpakken van gameverslaving. ‘De verslaving schaadt schoolcarrières’ en ‘Onderwijs kan deze leerlingen maar matig boeien’ waren een paar van zijn quotes. Waar of niet, feit blijft dat games een grote aantrekkingskracht hebben op jongeren. Wat als we de slimme verleidingstruuks van de gamesindustrie niet zouden verketteren, maar juist zouden omarmen.

    Lees meer
  141. 12 december 2013

    Tumblies game in de appstore

    Vanaf vandaag is de Tumblies game, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie, te downloaden in de iTUNES app store. De game is bedoeld voor kinderen van 2 tot 6 jaar en ontwikkeld met behulp van een subsidie van het Europese- en het Nederlandse Mediafonds. Fantasie, creativiteit en vrij spel staan centraal in deze game waar voor het eerst de ‘magische grens’ van televisie wordt doorbroken. Na het bekijken van een aflevering stapt het kind in de wereld van de Tumblies en mag het zelf aan de slag.

    Lees meer
  142. 11 december 2013

    Museumkids.nl wint Award

    Museumkids,nl, al eerder genomineerd voor een Artifex award, heeft een Interactive Media Award gewonnen in de catageorie Kids. De website is door een deskundige jury beoordeeld op 5 niveaus, design, content, functionaliteit, usability, standards compliance and cross-Browser compatibility. Er waren maximaal 500 punten te behalen en museumkids.nl behaalde er 475.

    Lees meer
  143. 25 november 2013

    Drawing Cebu

    Een verlanglijst voor de Sint, een busrit en Cebu. Drie dingen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Het tegendeel is waar. Joram van Loenen, ontwerper bij IJsfontein, trok 2 weken gelden het sinterklaaslootje van de oom van zijn vriendin. Er stond maar één wens op, een donatie voor zijn stichting ‘vriendschapsband Haarlemmermeer Cebu’. Een stichting die uitvoering geeft aan de vriendschapsband tussen Haarlemmermeer en Cebu op de Filippijnen. Cebu is zwaar getroffen door de Tyfoon en donaties zijn dan ook meer dan welkom.

    Lees meer
  144. 21 november 2013

    Into D’mentia in het NRC

    Vandaag was in het NRC een mooi artikel van Arjan Terpstra te lezen over storytelling. In een digitale omgeving ervaren hoe het is om dement te zijn of hoe het is om vader te zijn van een terminaal ziek jongetje. Raimond Reijmers, ontwerper bij IJsfontein werd geïnterviewd over Into D’mentia.

    Lees meer
  145. 19 november 2013

    Van Polder naar Pensionville

    In hoeverre kan een serious game een bijdrage leveren aan het vormgeven van ons pensioenstelstel? IJsfontein ging hierover in gesprek tijdens een sessie met vertegenwoordigers van de grootste pensioenfondsen van Nederland. Koen Keepers, politicoloog en initiatiefnemer van deze sessie, schreef er een stuk over dat eerder is verschenen in het Financieel Dagblad. Hieronder een verkorte versie van zijn artikel, waarin hij pleit voor de ontwikkeling van de serious game Pensionville.

    Lees meer
  146. 5 november 2013

    Validatie als medium of middel?

    Vorige week vond het jaarlijkse congres Games for Health plaats. Ambities waren groots en uniform: games moeten ons gelukkiger en goedkoper maken. Het wondermiddel bleek meestal een bestaande therapie samengevat op een 2D scherm, verrijkt met scores en fantasie-elementen. Aan onderzoekers de oproep validatiestudies uit te voeren waardoor deze wondermiddelen tot geaccepteerde oplossingen transformeren.

    Lees meer
  147. 4 november 2013

    Andy Warhol app voor Bugaboo

    Bugaboo viert de lancering van haar Andy Warhol en Bugaboo Autumn 2013 collectie met een vrolijke app gemaakt door IJsfontein! In de app komen unieke, nog niet eerder gepubliceerde handgetekende illustraties uit de SO series van Warhol tot leven waardoor kinderen op een speelse manier kennis maken met de wereld van de legendarische pop artist.

    Lees meer
  148. 31 oktober 2013

    Serious games in de zorg

    Serious games en e-learning tools zijn zeer effectief om mensen bewust te laten worden van hun gedrag en de gevolgen daarvan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze middelen steeds vaker worden toegepast in de zorg. Er wordt gebruik gemaakt van universele drijfveren als competitie, verzamelen, sociaal contact, status, privileges en exclusiviteit. Het enthousiasme over de toepassingen van serious gaming in de zorg lijkt alleen maar toe te nemen.

    Lees meer
  149. 9 oktober 2013

    ABC in de magische cirkel

    Hoewel agressie in een werksituatie bijna altijd verwerpelijk is, is agressie tegen hulpverleners misschien wel het meest schrijnend en onverwacht. Je probeert iemand immers te helpen. Toch gebeurt het helaas steeds vaker. Wat doe je dan. Terugslaan? Een grote bek opzetten? Ik denk dat iedereen aanvoelt aan dat dit de situatie er waarschijnlijk niet beter op maakt. Maar wat wel? En lukt het je om je eigen primaire reactie te onderdrukken op een moment dat je zelf ook onder stress staat?

    Lees meer
  150. 3 oktober 2013

    ‘Touch Van Gogh’ app gelanceerd

    Het Van Gogh Museum lanceert vandaag de app Touch Van Gogh waarmee tot in detail schilderijen van Vincent van Gogh (1853-1890) bekeken kunnen worden. Voorafgaand aan de recente heropening van het vernieuwde Van Gogh Museum is grondig onderzoek gedaan naar de totstandkoming van Van Gogh’s oeuvre. Het museum wilde de uitkomsten van dit technisch onderzoek toegankelijk maken in een publieksvriendelijke app. IJsfontein kreeg de opdracht en het eindresultaat is vanaf vandaag te downloaden.

    Lees meer
  151. 28 augustus 2013

    Jongeren bereiken? 10 gouden regels

    De jeugd is een doelgroep voor wie games en digitale applicaties gemeengoed is. Logisch dat veel bedrijven dit middel gebruiken om hun boodschap over te brengen of om gedragsverandering te bewerkstelligen. Maar een goede game maken is 1 ding, het ‘ in de markt zetten’ minstens zo belangrijk. 10 gouden regels om kinderen en jongeren te bereiken.

    Lees meer
  152. 23 juli 2013

    Gamen in de klas

    Gaming is verrijkend en leerzaam. Daar komen we steeds meer achter. Terwijl de gamification van de maatschappij een grote vlucht neemt wordt gamen in de klas nog relatief weinig toegepast. Hoe kunnen we het leerplezier en de schoolprestaties van jongeren verbeteren als we gebruik maken van gaming-principes?

    Lees meer
  153. 22 juli 2013

    Vliegen als een vogel

    Een Microsoft Kinect is een klein apparaat die een tweetal soorten camera’s en audio sensoren combineert, en daarmee tal van mogelijkheden bied voor het ‘zien’ van mensen en andere vormen in een fysieke ruimte. De Kinect kan geluid horen en interpreteren, video opnemen, en zelfs de afstand of diepte meten tot alles wat hij ziet. Hoe werkt het en wat kan je ermee?

    Lees meer
  154. 22 juli 2013

    Leren door te gamen

    Spelenderwijs ontdekken hoe dingen in elkaar zitten is niet alleen leuk, maar uit diverse onderzoeken blijkt ook dat informatie beter beklijft en makkelijker toegepast wordt (deep learning). Serious games worden vaak ingezet om mensen te trainen in omgang met systemen, klanten of patiënten.

    Lees meer
  155. 17 april 2013

    15 jaar IJsfontein

    De ontwikkelingen in de gaming-industrie gaan razendsnel en IJsfontein raast in vliegende vaart mee. Vandaar, na 15 jaar, de vraag: wie zijn we ook alweer, wat doen we en waarom? Oprichters Hayo en Jan-Willem geven antwoord in een notendop.

    Lees meer